• Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Centerets podcast
    • Forskerklummen
    • Udgivelser
    • Indsatsområder
    • Veje til Literacy 2018
    • Status for Literacy 2018
  • Viden om
      • Dagtilbud
      • Didaktik
      • Evaluering
      • Forældre
      • Literacy
      • Læsevejledning
      • Skole
      • Specialpædagogik
      • Studerende
      • Teknologi
      • Tværfaglighed
      • Unge & voksne
  • Projekter
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart
    • Læsning på digitale enheder
    • Pædagoger på sprogvisit
    • Skrivedidaktik i alle fag i skolen
    • Sproggaven
    • Start med sprog – tal om tal
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlig literacy - tidlig numeracy
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 23: At tale for at lære
    • Tidsskrift nr. 22. L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling
    • Tidsskrift nr. 21: Multimodale tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986
Viden om LaesningViden om Laesning
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Centerets podcast
    • Forskerklummen
    • Udgivelser
    • Indsatsområder
    • Veje til Literacy 2018
    • Status for Literacy 2018
  • Viden om
      • Dagtilbud
      • Didaktik
      • Evaluering
      • Forældre
      • Literacy
      • Læsevejledning
      • Skole
      • Specialpædagogik
      • Studerende
      • Teknologi
      • Tværfaglighed
      • Unge & voksne
  • Projekter
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart
    • Læsning på digitale enheder
    • Pædagoger på sprogvisit
    • Skrivedidaktik i alle fag i skolen
    • Sproggaven
    • Start med sprog – tal om tal
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlig literacy - tidlig numeracy
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 23: At tale for at lære
    • Tidsskrift nr. 22. L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling
    • Tidsskrift nr. 21: Multimodale tekster
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english

Indsatsområder

Indsatsområder

I 2017 og 2018 arbejder centeret med tre særlige indsatsområder: "Tidlig literacy 0-8 år. Børn som aktive sprogbrugere", "Literacydidaktik i grundskolen" samt "Literacy i uddannelse og arbejdsliv. Læs mere om indsatsområderne nedenfor.

Arbejdet med indsatsområderne kendetegnes ved følgende strategiske mål:
• at arbejde med deltagelsesaspektet i al opgaveudførelse
• at arbejde med pædagogisk ledelse som en vej til forankring af literacyviden i praksis
• at videreudvikle centerets metodiske bevidsthed

Indsatsområde

Tidlig literacy 0-8 år. Børn som aktive sprogbrugere

Centeret vil fremme viden om tidlig literacy. Formålet er at skabe fokus på arbejdet med sprog og kommunikation i dagtilbud og skole, og i overgang fra dagtilbud til skole.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Literacydidaktik i grundskolen

Centeret vil fremme literacydidaktik i skolen. Vi samler, skaber og spreder viden om, hvordan lærere bedst kan undervise elever, så de får gode literacykompetencer på de forskellige klassetrin og i de forskellige fag.

Læs om indsatsområdet
Indsatsområde

Literacy i uddannelse og arbejdsliv

Centeret vil skabe grundlag for, at flere unge gennemfører en uddannelse og får et aktivt arbejdsliv.

Læs om indsatsområdet
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole University College Lillebælt University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)