Konferencer og seminarer
Gå-hjem-møder om test til tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed)
I løbet af efteråret 2016 offentliggør Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Test til tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed).
Det nye testmateriale er udarbejdet af Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og afprøvet i en langtidsundersøgelse af elever fra børnehaveklasse til 2. klasse.
Ministeriets Læringskonsulentkorps afholder fem regionale gå-hjem-møder om testmaterialet.
Målgruppen for gå-hjem-møderne er kommunale læsekonsulenter og læsevejledere i folkeskoler og frie grundskoler.
Program for gå-hjem-møderne
Baggrund for projekt om tidlig identifikation af elever i risiko for udvikling af alvorlige afkodningsvanskeligheder (herunder ordblindhed)
v/Trine Nobelius, Læringskonsulent, Center for Udgående Kvalitetsarbejde, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Præsentation af Ordblinde-risikotest til elever i slutningen af børnehaveklassen og i løbet af 1. klasse
v/Anna Steenberg Gellert, Lektor, ph.d., Center for Læseforskning, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.