Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798000560529
CVR 30787986

Viden om

Tidlig literacy

Uddannelse er efterhånden blevet et af de mest hyppige begreber i nutidens samfund, og med en vision om 'livs lang læring' bliver dette kun forstærket. Børn skal bruge længere tid på skolen for at få bedst muligt outcome af undervisningen og samtidig skal det enkelte barns læreproces understøttes.

Men hvor starter udviklingen egentlig, og hvor tidlig skal der sættes ind i børns læring for at maksimere udbyttet af læring og fremtidens uddannelse?  Vi har længe hørt om, hvorledes forældre skal understøtte barnets læringsmiljø ved hjemmelæsning og lektiehjælp, men nu er vi nået helt ned til dagtilbuddenes rolle i barnets udvikling.

På denne side er det muligt at blive introduceret til begrebet tidlig literacy, og betydningen af dette indsatsområde. Der er samlet en række forskere og forfattere der har udformet viden på området, og givet deres bud på en optimal fremtid.

Målet er at skabe fokus på de tidlige læreprocesser, og finde frem til muligheder der giver pote i det senere voksenliv.

  • Film

    Film om READ
    Til READ projektet er der lavet film med inspiration til, hvordan forældre kan læse med deres børn. Filmen er findes på flere sprog.

    Film om Sprogporten
    Københavns Kommune har gennem årene 2008-2010 understøttet læselyst, sprogstimulering og muligheden for aktivt medborgerskab hos kommunens børn og forældre. Denne projektgruppe har udarbejdet en film, som giver indblik i projektets metoder og positive effekter.

  • Litteratur

    Bjar, L. & Liberg, C. (2004): Børn udvikler deres sprog. Gyldendal.
    Sammenfatter forskning indenfor børns sprogudvikling. Der gives et indblik i børns sprogudvikling fra fødslen til 10-års alderen om normal sprogudvikling, sprogforstyrrelse og læse-skrive-vanskeligheder samt andetsprogsindlæring. Der gives desuden eksempler på praksis.

    Bleses, D. m.fl. (2007): Tidlig kommunikativ udvikling. Center for Børnesprog / Syddansk Universitetsforlag
    Bogen er en brugervejledning og manual til undersøgelse af danske normalthørende og hørehæmmedes børns tidligste sprogtilegnelse i alderen 8-36 måneder. Desuden rummer bogen resultaterne fra en omfattende normeringsundersøgelse om tidlig sprogtilegnelse, som danner grundlag for den sprogvurdering, der tilbydes alle 3-årige børn. Dataindsamlingen hører til blandt verdens største på dette felt.

    Bogh, C. (2015): Sprog og literacy i dagtilbuddene – en praksisguide. Gyldendal 
    Denne bog handler om dagtilbuddenes sprogarbejde og sprogpædagogik.
    I bogens første del gives der ideer til 5 konkrete forløb til sprogarbejdet. Aktiviteterne kommer rundt om samtlige sprogpædagogiske mål og understøt­ter dermed det enkelte barns sprogtilegnelse og sprogudvikling. Aktiviteterne retter sig primært mod de 3-6 årige, men vil med justeringer kunne bruges med de ældste vuggestuebørn og de yngste skolebørn.
    Bogens anden del beskriver det teoretiske fundament og argumentationen for sprogarbejdet. 

    Boye, C.; Rasmussen, K. (2011): Små børns sprog og læsning – fra nul til syv år. Akademisk Forlag
    Bogen beskriver, hvordan voksne omkring barnet kan støtte barnets forudsætninger for at tilegne sig alsidige kommunikative færdigheder.

    Bylander, H. I; Krogh, T.K. (2014): Dit barns sprog. Dansk psykologisk forlag 
    De seneste års forskning viser, at der er tæt sammenhæng mellem børns meget tidlige sproglige udvikling og deres ordforråd samt tilegnelse af læsning og skrivning i skolen. Barnet skal støttes i dets sproglige udvikling, og denne bog er en praktisk guide til at støtte dit barn i denne proces, ud fra principperne i den nyeste forskning fra ind- og udland om sprogstimulering i hjemmet. 

    Bylander, H.I.; Krogh, T.K. (2013): Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv – hos børn, unge og voksne med og uden sproglige vanskeligheder. Dafolo
    Bogen er sammen med relevante filmklip på den tilhørende hjemmeside et praksisnært, forskningsforankret og interaktivt studiemateriale til praktikere og studerende. Her defineres ’hvad er sprog’, og hvad der ligger bag ’sprogtilegnelse i et interaktionistisk perspektiv’. Her sættes fokus på ’sprogvurdering i et inkluderende perspektiv’ og ’planlægning, målsætning og evaluering af sprog og leg’, ligesom der gives bud på, hvordan forældre kan inddrages.
    Tilhørende hjemmeside.

    Christensen, M. V. & Østerbye, T. (2015). Projekt READ – sammen om læsning. Viden om Literacy, nr. 17, s. 78-83.
    Artiklen sammendrager resultaterne fra projektet READ, som undersøger, om læse- og skrivefærdigheder hos elever i 2. og 3. klasse kan løftes gennem en intervention, hvor forældre får støtte til læse- og sprogudviklende aktiviteter i hjemmet.
    Læs artiklen her 

    Clay, M. M. (2015): Becoming Literate - The Construction of Inner Control. The Marie Clay literacy Trust.
    Denne bog undersøger, hvordan børn lærer at læse og skrive. Clay undersøger, hvilke processer og mønstre, der kan spores i børns læring og sætte dette i forbindelse til literacyudvikling.

    Clay, M. M. (2013): An observation survey of Early Literacy Achievement. The Marie Clay Literacy Trust.
    Denne udgave laver systematiske observationer af unge børn, imens de lærer at læse og skrive. Observationerne laves med henblik på at vise, hvordan børn modtager læring.  

    Fernald, A., V. A. Marchman & A. Weisleder (2013). SES differences in language processing skill and vocabulary are evident at 18 months. Developmental Science, nr. 16, s. 234–248.
    Studie af sammenhæng mellem sproglige færdigheder hos børn og familiers socioøkonomiske status. Det peger på, at er signifikant forskel på børns sproglige færdigheder afhængigt af, om de er fra familier med høj eller lav socioøkonomisk status.

    Friis, K.; Østergren-Olsen, D. (2016): Literacy og læringsmål - i dagtilbud og børnehaveklasse. Dafolo 
    Bogen forsøger at koble literacybegrebet med læringsmål, så der kan skabes en god pædagogisk praksis til fordel for alle børn. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås og praktiseres.

    Gjems, L. (2010): At samtale sig til viden Sociokulturelle teorier om børns læring om og gennem sprog og samtale. Dafolo
    Ud fra teorier om sprog og læring fokuserer forfatteren på, hvordan nære samtaler mellem barn og professionelle voksne har betydning for barnets sproglige og kognitive læring og udvikling.

    Hagtvet, B. Eriksen(2004): Sprogstimulering. Tale og skrift i førskolealderen. Alinea
    Bogen er delt op i en teoretisk og praktisk orienteret del med mange praksisnære eksempler til illustrering af mange teorier om sproget og sprogtilegnelse. Kan anvendes som grundbog for pædagoger og også lærere med interesse for feltet. Barnets tilegnelse af skriftsproglige kompetencer belyses stærkt – men også mange andre sproglige færdigheder belyses teoretisk og praktisk.

    Høigård, A. (2013): Barns språkutvikling. 3. udgave. Universitetsforlaget
    Bogen giver en grundig indføring i, hvordan børn tilegner sig de mange delaspekter ved sprog og sprogbrug gennem dialog, fortælling og leg. Bogen viser stadierne i den tidlige læsning og skrivning og giver råd om, hvordan den voksne kan støtte og stimulere den både i børnehaven og skolen. Borgen er opdateret på nyere forskning.

    Jensen, A. S., Hansen, O. H. (red.) (2016): Pædagogen, professoren, personligheden. Festskrift til Stig Broström. Dafolo
    I denne bog hyldes Stig Broström, og bogens forfatter beretter om, hvordan de mener han gennem årtier været med til at sætte dagsordenen for småbørnspædagogikken.

    Journal of Early Childhood Literacy, volume 15, November 4, 2015.
    Journal of Early Childhood Literacy is a international journal with reviews. It was founded in 2001, and had since been the leading voice in the research of early childhood literacy.
    The main emphasis in the journal is on papers researching issues related to the nature, function and use of literacy in early childhood.
    Udgivelsen er tilgængelig på hjemmesiden

    Jørgensen, H. H. (2015): Sprog - som værktøj og legetøj.
    Hans Reitzels Forlag 
    Sprog som værktøj og legetøj viser hvordan nuanceret sprogbrug og komplekse kommunikationsstrategier er nødvendige redskaber for moderne børn og unge og vigtige medspillere i deres alsidige udvikling, trivsel og dannelse. Bogen er specielt egnet til pædagogstuderende samt alle andre med interesse i børn og unges udvikling af sprog. Læs om børns fortælleudvikling, kropssprog og moderne sprogfilosofi. Læs om hvordan man kan sprogstimulere, om løgn og skrøner, eller om hvordan sprog kan være legetøj og værktøj.

    Karmiloff-Smith, A.; Karmiloff, K. (2002): Barnets veje til sprog. Socialpædagogisk bibliotek
    Målgruppen er studerende, pædagoger og lærere samt andre med interesse for de forskellige aspekter af den sproglige udvikling. Bygger på ny forskning om barnets sprogtilegnelse – også inden fødslen.

    KL (2016): Inspiration til at udvikle kvaliteten af dagtilbud – fra politisk vision til pædagogisk praksis
    Materialets formål er at dele viden på tværs af kommuner og fastholde fokus på, hvordan arbejdet med kvalitet i dagtilbud kan understøttes af politikere, forvaltning og ledere.

    Korsgaard, K. (2016): Læs og skriv med små børn – en guide til pædagoger. Dafolo
    Bogen beskriver, hvordan børns tidlige skriftsprog (det at læse og skrive) bør være en lige så selvfølgelig og stor del af dagplejens, vuggestuens og børnehavens domæne som opmærksomheden på børns udvikling af talesproget.

    Kristensen, I. S.; Wiwe, A. (red.) (2013): Tidlig skrift i æblehaven. VIAUC, Holstebro kommune & BUPPL
    Dette projekt sætter fokus på tidlig skrift som fundament for barnets tilegnelse af konventionel læsning og skrift. Her fokuseres på literacy med reference til Carina Fast’ forskning, samtidig med at bogen giver rig inspiration til dagtilbuddets arbejde.

    Lindhardt, B.; Gregersen, L.; Andersen, M.W. (2012): MIO - Matematikken - Individet - Omgivelserne. Specialpædagogisk Forlag
    MIO er et observationsmateriale til en  tidlig indsats omkring matematisk opmærksomhed over for børn 2-5 år. Det er bygget op på samme måde som TRAS-materialet, men med fokus på børns matematiske virksomhed og sprog, så pædagogen kan se, hvilke pædagogiske praksisser, der er brug for til at støtte børnenes matematiske udvikling. Der er ikke fokus på formelle matematiske færdigheder, men på barnets evne til at anvende og forstå matematiske begreber i hverdagen – og dermed et naturligt perspektiv i børns literacyudvikling. Der findes vejledning og observationsark.

    Madsbjerg, S.; Friis, K. (red.) (2012): Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag
    Bogens kapitler er skrevet af forskere og erfarne praktikkere, og den formidler forskningsankret viden om og til pædagogisk praksis i børnehaven.

    Markussen-Brown, J. (2015). Establishing Quality in Preschool Language and Literacy Environments. On the quality of Danish preschools, and pathways to improving it via professional development. Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet
    Markussen-Brown viser i sin ph.d.-afhandling, at danske pædagoger er gode til socialt og understøttende arbejde, men skal blive bedre til at arbejde med børns sprogudvikling. Derfor mener Markussen-Brown, at der er behov for at udvikle pædagogernes praksis og uddannelse, så de bliver bedre rustet til at understøtte børns sproglige, før-skriftsproglige og kognitive udvikling. Dette kan ske ved at pædagogerne undervises heri på såvel grunduddannelsen som i efteruddannelsen. Det handler bl.a. om, at pædagogerne skal undervises i, hvordan man stiller åbne spørgsmål i stedet for lukkede. Altså spørgsmål, som udfordrer barnet til at formulere sig i længere sætninger og derfor stimulerer det sprogligt.

    Maas, J. F.,. Ehmig, S. C. & Seelmann, C. (red.)(2013). Prepare for Life! Raising Awareness for Early Literacy Education. Results and Implications of the International Conference of Experts. Stiftung Lesen. 
    Publikationen er en samling af artikler skrevet af folk fra hele verden. Læs f.eks. om ”Bogstart” i England som det danske bogstartsprojekt er inspireret af. 
    Find publikationerne her

    Neuman, S. B.; Dickinson, D. K. (2011): Handbook of Early Literacy Research - VOL 3. The guilford press
    This book examines the full range of factors that shape learning in and out of the classroom, from basic developmental processes to family and sociocultural contexts, pedagogical strategies, curricula, and policy issues. 

    Ringsmose, C. & Staffeldt, S. R. (2017): Rum og læring for de mindste – om at skabe gode læringsmiljøer i vuggestuen. Dafolo & Dansk Pædagogisk Forum
    Med bogen gives der inspiration til understøttelse af det pædagogiske grundlag i de fysiske rammer og til, hvordan der skabes sammenhæng mellem rummenes udformning, pædagogik og forskning. Bogen er rigt illustreret og giver konkrete eksempler på inspiration til at skabe fysiske rammer, der støtter de professionelle voksne i at skabe læringsmiljøer af høj kvalitet til gavn for børn i vuggestuen.

    Salameh, E.-K.; Bylander, H. I.; Krogh, T. K. & Hedman, C. (2017): Børn med flere sprog. Typisk sprogudvikling og sproglige vanskeligheder. Dansk Psykologisk Forlag
    I bogen samles den nyeste viden på området inden for sprogudvikling hos børn med flere sprog, og der gives en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog. Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder casestudier fra både daginstitutioner og skoler. Logopæder, pædagoger. Lærer samt sprog- og læsevejledere er bogens målgruppe.

    Söderbergh, R. (2012): Hvordan kan arbejdet med nære og kære ord fremme skrivelysten i børnehaven? I Madsbjerg, S.; Friis, K. (2012): Skrivelyst i børnehaven, s. 97-106. Dansk Psykologisk Forlag
    På baggrund af sin lange forskningserfaring viser Söderbergh, hvordan barnets literacy kan stimuleres ved fx at arbejde med ordkort, som barnet kan knytte til sin verden.

    Söderbergh, R. (2011): Læse, skrive, tale. Barnet erobrer sproget. Akademisk Forlag
    I bogen formidler Söderbergh viden om, hvordan barnet erobrer det talte sprog fra sin tidligste barndom gennem samvær, samspil og samtale med talende mennesker. Der er tale om læring uden formel undervisning. Barnet kan på samme vis erobre det skrevne sprog fra sine tidligste år i samvær og samspil med talende, lyttende, læsende og skrivende mennesker.

    Thorsjö, A. (2000): Skrive- og læseglæde – en sag for småbørn. Skolestart, årgang 30, nr. 4
    Artiklen fokuserer på arbejdet med sproget i den svenske forskole (dagtilbud). Det undersøges bl.a. hvordan sproget påvirker identitetsdannelsen.

    Whitehurst, G. J.; m.fl. (1988): Accelerating language development through picture book reading. Developmental Psychology , Nr. 24/4. 552- 559
    Studie om, hvordan forældre kan kvalificere læsning af billedbøger med deres yngste børn. Resultaterne viser, at via dialogisk læsning opnår børnene bedre udtale og anvender længere sætninger og færre et ords-sætninger.

  • Projekter

    Biblioteket som literacy agent
    Bibliotekarer og pædagoger i Esbjerg kommune er sammen med pædagogstuderende fra UC Syd ved at udvikle metoder til at arbejde med tidlig literacy i dette projekt. Sammen med børnehavebørn i ni dagtilbud forvandler de kendte billedbøger til nye fortællinger. På den måde leger børnene med skriftsproget og andre udtryksformer, samtidig med at de lærer noget om, hvad man kan bruge sproget til. 

    Fart på sproget (2015)
    Fart på sproget har fokus på den sproglige udvikling hos 3-5 årige børn i dagtilbud. I projekt har man afprøvet en legebaseret sprogstimulering. Hensigten er at lære børnene nogle af elementerne i det at læse: At ord bærer betydning, at der er forskel på ord og billeder, at bogstaver har form og lyd, og at lydende tilsammen danner ord. Til projektet er der udviklet et vejledningsmateriale - en 'læringsstige' med idéer til at stimulere alle børn.
    Læs om projektet her

    HITTE PÅ
    Projektet er et innovativt læringsprojekt i Kolding kommunes 1. klasser. Formålet er at skabe undersøgende, selvstændigt tænkende og handlende børn, der kan formidle deres idéer og synspunkter såvel mundtligt og skriftligt. Der er fokus på Forenklede Fælles Mål omkring entreprenørskab og innovation. 

    Læs mere om projektet på projektets hjemmeside eller download projektbeskrivelsen her

    Pædagoger på gensidigt sprogvisit (2015)
    Projekt Pædagoger på sprogvisit har fokus på at udvikle pædagogers sprogstimulerende arbejde i en børnehaven i Lolland kommune. Projektet kan ses som et pilotprojekt til andre projekter vedr. liteteracy i dagtilbud. 
    Hensigten er, at pædagoger ved at observere andre pædagogers praksis i en anden institution kan få inspiration til at udvikle egen praksis. Projektet er inspireret af metoden Forbløffende praksisser, som er en antropologisk metode, der går ud på at undersøge et felt med en åben og nysgerrig indstilling. 
    Download den afsluttende rapport her

    Sproggaven (2016)
    Med Sproggaven ønsker Fredensborg Kommune at kvalificere dialogisk læsning i daginstitutionernes praksis. Dialogisk læsning er en metode, der bl.a. styrker børns ordforrådstilegnelse, læseforståelse og læselyst. Metoden har vist sig effektiv i forhold til alle børn uanset socioøkonomisk baggrund og etnicitet. Læs mere om projektet her

    Sprogporten
    Københavns Kommune har gennem årene 2008-2010 understøttet læselyst, sprogstimulering og muligheden for aktivt medborgerskab hos kommunens børn og forældre. Denne projektgruppe har udarbejdet en film, som giver indblik i projektets metoder og positive effekter.
    Læs mere om projektet 

     

  • Rapporter

    Basse, L., Sehested, C., & Larsen, M. E. (2008): Den levende bog: rapportering og evaluerende undersøgelse. Center for Børneslitteratur, DPU, Aarhus Universitet
    Rapport og evaluering af projektet Den levende bog, der har fokus på, at 3-4-årige børn møder mange bøger både i hjemmet og i daginstilbuddet. Hensigten er, at alle børn i projektet får gode læseoplevelser sammen med voksne, og at børnelitteratur bliver en selvstændig og betydningsfuld del af børns liv.
    Hent rapporten her

    Bleses, D.; Jensen, P.; Nielsen, H.; Rathe, A. (2016): Indsats i vuggestuen kan styrke børns tidlige kompetencer. Aarhus Universitet og Rambøl.
    Rapporten Leg og læring i vuggestuen beskriver et projekt med at styrke 0-2 åriges udvikling og læring i vuggestuen. Projektet, der blev gennemført i fem kommuner fra 2014 til 2016, havde fokus på tre udvalgte kompetencer hos børn: Tidlige sproglige og matematiske kompetencer samt ihærdighed, der defineres som evnen til at kunne dirigere sin opmærksomhed og regulere sine følelser og behov. Ifølge rapporten, kunne der ses et væsentligt læringsudbytte hos de medvirkende børn ift. Udvikling af ordforråd.
    Læs resultaterne og resten af rapporten her

    Developing Early Literacy – Report of The National Early Literacy Panelt: 2015
    Rapporten tager udgangspunkt i barnets tidlige vaner omkring literacy for at udvikle dets literacykompetencer gennem livetRapporten afdækker hvordan forholdet mellem tidlig udvikling resulterer i en øget literacytilegnelse, samt hvordan dette kan forbedre mulighederne for barnets senere læse-skrive-udvikling.
    Download på hjemmesiden

    EVA (2015): Forskningskortlæggelse
    EVA har udgivet forsknings kortlæggelsen af 2013. Læs om forskningskortlægning, kvalitetsvurdering og analyse af udviklingen i skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6-årige i året 2013.

    Hygum Espersen, H. (2016): Evaluering af samarbejdet i projekt Bogstart. En opsøgende biblioteksindsats over for familier med før-skolebørn i udsatte boligområder. KORA-publikation.
    Evaluering af projektet Bogstart, hvor biblioteker i 20 kommuner har foræret bogpakker til børnefamilier i udsatte boligområder. Til inspiration for forældre, så de får lyst til at læse med deres børn og inspiration til egnede titler. Evalueringen viser, at bibliotekarernes bogformidling sætter gang i børnefamiliernes højtlæsning.
    Download rapporten her

    Knudsen, Maria Kollind (2014). ”Skriftpraktik i daginstitutionen – børns tegnbrug i daginstitutionens hverdag”. Syddansk universitet
    Pædagog og cand.mag. Maria Kolind Knudsen har i sit afsluttende speciale undersøgt hvordan og hvorfor børn selv italesætter, kommunikerer og leger med skriftsproget samt hvordan daginstitutionskonteksten påvirker dette. Rapporten omhandler børnenes tegnbrug, og hvad dette brede perspektiv på tegnbrug, kan bidrage med til den pædagogiske praksis. Læs artiklen her

    KORA (2016): Dokumentation i daginstitutioner giver mening for ansatte. 
    Denne rapport er udarbejdet af KORA, og viser, hvordan de ellers udskældte dokumentationsformer, nu giver positivt afkast. Rapporten kortlægger, hvordan de forskellige krav til dokumentation og registreringer er meningsfulde for de ansatte, og medhjælper til at løfte den pædagogiske kvalitet. Men rapporten viser også, at det tager tid, og giver den fagprofessionelle i pædagogiske dilemmaer i hverdagen.
    Hent rapporten her

    Nielsen, T. K. (2014): Styrkelse af børns skriftsprog. Et brobygningsprojekt mellem hjem, børnehave og indskoling. PD Afgangsprojekt VIA UC
    I sit projekt undersøges, hvordan skolens læsevejleder være med til at kvalificere børnenes skriftsproglige kompetencer i et sammenhængende forløb fra børnehaven og videre op i indskolingen. Det sker på baggrund af tidlig identifikation af børnenes sproglige færdigheder for at skabe kontinuitet og progression i elevernes fremtidige læse- og skriveudvikling og herved forebygge senere skriftsproglige vanskeligheder. Ud fra undersøgelsen gives forslag til pædagogiske praksisser, som kan gavne børnenes literacy.
    Hent rapporten her

    Læs også:
    Nielsen, T. K. (2016): Styrkelse af børns skriftsprog. Læsepædagogen nr. 3, 2016

    READ - sammen om læsning
    Projekthjemmeside for forskningsprojektet READ - sammen om læsning. I projekt er forældre til 1.500 aarhusianske elever i 2. og 3. klasse er blevet opfordret til at læse sammen med deres barn. Resultaterne viser at eleverne har haft en stor fremgang i deres læsning og skrivning.

    SFI (2015): Skolerettede indsatser for elever med svag socioøkonomisk baggrund
    Rapporten er en forskningskortlæggelse omkring effektive metoder til at løfte literacykompetencer hos børn med svag socioøkonomisk baggrund. Her peges på intensiv undervisning i små grupper, struktureret samarbejde eleverne imellem og/eller metoder, der giver lærer og elev tydeligt indblik i, hvordan eleven udvikler sig fagligt.
    Download rapporten her

    Taggart, B.; Sylva, K.; Melhuish, E.; Sammons, P.; Siraj, I (2015): Effective pre-school, primary and secondary education project (EPPSE 3-16+).
    How pre-school influences children and young people's attainment and developmental outcomes over time. Research Brief. UCL Institute of Education, University College London, Birkbeck, University of London & University of OxfordDette forskningsprojekt undersøger kvaliteten af forskellige pædagogiske praksisser og peger på interventioner, som kan styrke alle børns literacy – uanset deres forældres socioøkonomiske baggrund. Her peges bl.a. på træk ved højkvalitets-dagtilbud.
    Download rapporten her

     

     

  • Websites

    Trygfondens Børneforskningscenter
    Her formidles forskningsprojektet Vi lærer sprog for 0-2 årige i vuggestuen og dagplejen. Projektet handler om tidlig og systematisk sprogstimulering i børnehaven og søger positive effekter ved børns sprogtilegnelse. Formålet med Vi Lærer Sprog i vuggestuen og dagplejen er at udvikle og afprøve en målrettet og systematisk sprogindsats, som virker for 0-2-årige i vuggestue og dagpleje.
    Læs mere på projektets hjemmeside

  • Tidsskrifter

    Didaktik og socialisering i dagtilbud og indskoling. CURSIV, nr. 10, 2012. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
    Dette nummer af skriftserien CURSIV har fokus på det småbørnspædagogiske område, der internationalt betegnes ”Early Childhood Education and Care”, og som dækker området 0-8 år, dvs. både dagtilbud og indskoling. Denne og tidligere udgivelser af CURSIV ligger frit tilgængelige her.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Tidlig literacy