Konferencer og seminarer
Læsedage 2018-2019
Københavns Professionshøjskole gennemfører igen i år fire eftermiddage med fokus på dansk, læsning og skrivning. Dagene byder på oplæg, diskussion og mulighed for videndeling.
Læsedage henvender sig til alle, der arbejder med udvikling af børns skriftsprog:
Læsevejledere, danskvejledere, læseundervisere, dansklærere, studerende
på læsevejlederuddannelsen samt PD i Læsevejledning i grundskolen.
Mandag den 1. oktober 2018 kl. 13.30-16.30
Fokus på elevers sprogudvikling
Maria Neumann Larsen, lektor og konsulent
Flersprogede elevers læsning og ordforrådsudvikling
Hvilke perspektiver skal man som lærer og læsevejleder være opmærksom på angående flersprogede elevers læsning? Vi afklarer vigtige opmærksomheds-punkter og ser herefter på konkrete muligheder i arbejdet med elevernes sproglige udvikling som en del af al fagundervisning. I oplægget præsenteres eksempler fra udviklingsprojektet Sprog giver faglig læring (Nationalt Videncenter for Læsning), hvor alle årgange på Strandgårdsskolen arbejdede med udvikling af elevernes ordforråd.
Onsdag den 7. november 2018 kl. 13.30-16.30
Alle kan lære at skrive... godt!
Charlotte Rytter, lærer og lærebogsforfatter
Skrivestrategier, tekstbevidsthed og sproglig opmærksomhed på mellemtrinnet
Tidligere skulle eleverne blot lære at udtrykke sig. I dag skal de udtrykke sig til nogen. Med andre ord skal eleverne lære at skrive med kommunikation for øje, og det stiller krav til de skriveforløb, vi laver med eleverne. At lære at skrive tekster er en kompliceret proces, der med fordel kan deles op i mindre dele i den daglige undervisning. På oplægget kommer vi også omkring progression og den røde tråd fra indskoling til mellemtrin til udskoling.
Onsdag den 27. februar 2019 kl. 13.30-16.30
Litteratur i indskolingen – Billedbøger
Lisa Gardum, lærer og master i børnelitteratur
Bliv præsenteret for en masse af de nyeste, moderne billedbøger, der er relevante at inddrage i litteraturundervisningen. Dagen vil også byde på lidt billedbogsteori og konkrete undervisningsforslag, der er nemme at anvende i praksis.
Onsdag den 27. marts 2019 kl. 13.30-16.30
Rap og literacy i udskolingen - dansklærerens slaraffenland
Simon Fought Skov, lektor, ph.d.
”Før jeg går kaput, må jeg akut find’ ord, jeg ka’ putt’ …”
Eftermiddagen giver inspiration til brug af raptekster, både analytisk og produktivt, i udskolingens danskundervisning. Rap er et slaraffenland af sprogekvilibrisme, som kan åbne elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser og for opmærksomhed på sprog. Der præsenteres idéer til at arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, dels med udgangspunkt i eleverne selv, dels gennem gendigtninger af traditionel lyrik og eventyr.