Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Kalender

Sprog- og literacypædagogik i dagtilbud

Skriftsproget er på spil i landets dagtilbud!
På netværksmødet den 29. september får du indblik i en række projekter, hvor skriftsprog har været omdrejningspunkt.

Det drejer sig om den integrerede institution Æblehaven i Holstebro, der over et år arbejdede med at gøre skriftsproget til en naturlig og meningsfuld del af børnenes og pædagogernes hverdag.

Det drejer sig om det fireårige projekt "Biliteracy i børnehaven", der har sigtet mod at integrere opmærksomhed på skrift på flere sprog i hverdagens pædagogiske praksis.

Endelig kommer projektet "Pædagoger på sprogvisit", hvor pædagoger får inspiration til at udvikle egen praksis ved at besøge naboinstitutioner og her observere arbejdet med at understøtte børns sproglige udvikling.

Ud over oplæg er der lagt op til diskussioner af literacyindsatser og -programmer i daginstitutionsverdenen.

Dagen afholdes i et samarbejde mellem VIA University College og Nationalt Videncenter for Læsning. 

PROGRAM

13.00-13.15: Velkommen til

V. Line Møller Daugaard, Lektor, ph.d. Koordinator for forskningsprogrammet Sprogpædagogisk praksis VIA University College og
Lene Storgaard Brok, centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning 

13:15-13.45: Skriftsprog i dagtilbud
V. Irene Salling Kristensen, Lektor Pædagoguddannelsen Holstebro og Videnmedarbejder i forskningsprogrammet Literacy i VIA University College.

Oplægget vil tage udgangspunkt i projektet "Tidlig skrift i Æblehaven", hvor den integrerede institution Æblehaven i Holstebro over et år arbejdede med at gøre skriftsproget til en naturlig og meningsfuld del af børnenes og pædagogernes hverdag. Pædagogernes fokus i skriftsprogsarbejdet var børnenes livsverden, interesser, udviklingstrin og måde at lære på. I oplægget vil der dels blive redegjort for projektets teoretiske forankring, dels præsenteres de konkrete skriftsproglige tiltag, som projektet mundede ud i. Oplægget præsenterer et rigt billedmateriale, som viser eksempler på Æblehavens skriftsprogsarbejde. 

13.45-14.15: Biliteracy i børnehaven - skrivefællesskaber på tværs af sprog
V. Kitte Søndergaard Kristensen, pædagogisk konsulent i VIA Efter- og Videreuddannelse og videnmedarbejder i forskningsprogrammet Sprogpædagogisk praksis

Oplægget vil tage udgangspunkt i det fireårige projekt "Biliteracy i børnehaven", der har sigtet mod at integrere opmærksomhed på skrift på flere sprog i hverdagens pædagogiske praksis med inspiration i såvel engelsk forskning som i danske erfaringer fra det nationale forskningsprojekt "Tegn på sprog". Projektet tog afsæt i en socialsemiotisk forståelse af skriftsprogstilegnelse, hvor skriftsprogstilegnelsen ses som en proces, hvor børnene aktivt og kreativt skaber betydning ud af de ressourcer, som er tilgængelige i de sociale fællesskaber, de indgår i – herunder såvel børnehaven som hjemmet. I oplægget fokuseres på de skrivefællesskaber, der udfolder sig på flere niveauer: mellem børnene, mellem pædagoger og børn, mellem børn og forældre, mellem pædagoger og forældre og mellem forældrene indbyrdes.

14.15-14:35: Kaffepause

14.35-14.55: Pædagoger på sprogvisit
V. Kirsten Vagn Andersen, lektor UC-Sjælland og Lene Storgaard Brok, centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning

"Pædagoger på sprogvisit" er et nystartet projekt i Nationalt Videncenter for Læsning, hvor 28 pædagoger fra 10 forskellige institutioner i fire af landets kommuner får inspiration til at udvikle egen praksis ved at besøge naboinstitutioner og her observere arbejdet med at understøtte børns sproglige udvikling. I projektet er der fokus på kulturmødet og gensidig inspiration. Pædagogerne skal videndele og udvikle et sprog om literacy og en literacypædagogik, der kan udvikle sig lokalt i hver institution.

15.00-15:40: Drøftelse og erfaringsudveksling i mindre grupper

15:40-16:00: Fælles opsamling og afslutning

Bilag

Del siden på email

Du deler et link til siden: Sprog- og literacypædagogik i dagtilbud