Oversigt

Vidensunivers: Ordblindhed

Vidensunivers: Ordblindhed

Af: Katja Vilien

 

Dysleksi og ordblindhed er synonymer. Det er en skriftsprogsvanskelighed, som er kendetegnet ved vanskeligheder med at forbinde bogstaver med bogstavlyde, dvs. at udnytte skriftens lydprincip. Børn og unge med dysleksi kæmper med at tilegne sig læse- og skrivefærdigheder. Selvom kernevanskeligheden i dysleksi har direkte betydning for afkodning og stavning, oplever mange desværre følgevirkninger i form af mindre læseerfaring, begrænset ordforråd og mindre genrekendskab.

 

I dette vidensunivers har vi samlet forskningsbaseret viden og konkret inspiration til dig, der er optaget af ordblindevenlig undervisning. Universet udvides løbende med nye materialer, da Børn og unge i skriftsprogsvanskeligheder er et særligt indsatsområde i Nationalt Videncenter for Læsning i 2019-2021.

Film
Flere små sejre

Frederik går i 8. klasse, og i denne film viser han, hvordan han som rutineret ordblind bruger læse- og skriveteknologi i skolen. Filmen er produceret af AlterEgo for Kompetencecenter for Læsning, Aarhus 2018.

Film
En ordblind mentor

"Vi lærer hinanden nogle tricks." Sådan forklarer Ida, hvordan hun og hendes mentor hjælper hinanden. I filmen møder vi Ida, som går i 2. klasse, og hendes mentor Malene fra 8. klasse. Begge elever er ordblinde og mødes jævnligt for at tale om, hvilke strategier de bruger i undervisningen.

Filmen er produceret af AlterEgo for Kompetencecenter for Læsning, Aarhus 2017.