Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Udgivelser

Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere

Hvordan tænder man elevenes læselyst, og hvordan gør man litteratur til en oplevelse? Hvordan snakker man med børn om bøger? Hvordan finder man de bedste bøger til alle elever i klassen?

Møter med barnelitteratur leverer en faglig opdateret introduktion til de vigtigste børnelitterære genrer og til arbejds- og tænkemåder, der giver både børn og voksne frugtbare møder med litteraturen.

Forfatterne formidler, hvordan de forskellige børnelitterære genres særtræk skabes, både i traditionelle bøger og i nye medier. Her er kapitler om eventyr og fantasy, om billedbøger og visuelle barneromaner, om sagprosa, realistiske fortællinger og fortælleteknik i computerspil.

Bogen indeholder også en række råd om, hvordan litteraturen kan bruges meningsfuldt i undervisning. Hvordan kan læreren bruge litteraturen til at forstå andres livsverden eller til at fremme elevenes forståelse for klima og bæredygtighed? Og hvorfor er det så spændende at følge litteratur, som bevæger sig i forskellige medier?

Bogens redaktører er Ruth Seierstad Stokke (høgskolelektor ved OsloMet Storbyuniversitetet) og Elise Seip Tønnessen (professor ved Universitetet i Agder). Øvrige bidragsydere er Nina Goga, Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru, Ahmed Khateeb, Anne Løvland, Per Arne Michelsen, Åse Marie Ommundsen, Svein Slettan, Hilde Tørnby og Gro Ulland. Alle har et forhold til børnelitteraturen både som lærere, læreruddannere og forskere.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere