Udviklingen af modellen til bestemmelse af udviklingsniveauer i børns tidlige skrivning baserer sig på analyse af et stort antal elevtekster skrevet med læringsværktøjet Skriv og læs. Den automatiserede vurdering af elevtekster udvikles i projektet med brug af maskinlæring og med inddragelse af en omfattende mængde elevtekster hentet fra WriteReaders database.
Styrken og kvaliteten af den automatiserede vurdering vil blive afdækket gennem sammenligning med forskellige sprog- og læsetests, der er hyppigt brugt i indskolingen, bl.a. Sprogvurderingstest, Ordlæseprøve, Nationale test (dansk) og Ordblinderisikotest.
Læringsværktøjet Skriv og læs baserer sig på principper inspireret af børnestavningsdidaktikken, hvor børn skriver tekster med deres egen afprøvende brug af skriftsproget, og en voksen efterfølgende skriver en ’voksenversion’ (dvs. korrekt skriftsprog) af barnets tekst. En anden del af projektet består i at udvikle autogenerede ’voksenversioner’ af elevernes tekster med henblik på at lette lærerens arbejdsbyrde ved brug af Skriv og læs i undervisningen. Denne del af projektet er NVL ikke involveret i.