Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Projekter

ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills

Projektet har til formål at udvikle en model til bestemmelse af udviklingsniveauer i børns tidlige skrivning. Modellen skal danne grundlag for udvikling af automatiseret vurdering af elevers tekster skrevet på digitale didaktiske skriveværktøjer, i projektets tilfælde app’en WriteReader.

  • Om projektet

    Udviklingen af modellen til bestemmelse af udviklingsniveauer i børns tidlige skrivning baserer sig på analyse af et stort antal elevtekster skrevet med app’en WriteReader. Den automatiserede vurdering af elevtekster udvikles i projektet med brug af maskinlæring og med inddragelse af en omfattende mængde elevtekster hentet fra WriteReaders database.

    Styrken og kvaliteten af den automatiserede vurdering vil blive afdækket gennem sammenligning med forskellige sprog- og læsetests, der er hyppigt brugt i indskolingen, bl.a. Sprogvurderingstest, Ordlæseprøve, Nationale test (dansk) og Ordblinderisikotest.

    Skriveapp’en WriteReader baserer sig på principper inspireret af børnestavningsdidaktikken, hvor børn skriver tekster med deres egen afprøvende brug af skriftsproget, og en voksen efterfølgende skriver en ’voksenversion’ (dvs. korrekt skriftsprog) af barnets tekst. En anden del af projektet består i at udvikle autogenerede ’voksenversioner’ af elevernes tekster med henblik på at lette lærerens arbejdsbyrde ved brug af app’en WriteReader i undervisningen. Denne del af projektet er NVL ikke involveret i.

  • Projektdeltagere

    Aarhus Universitet, DPU
    Nationalt Videncenter for Læsning
    Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
    WriteReader

  • Projektkonsulenter

    Janus Madsen
    Direktør, WriteReader
    jm@writereader.dk
    Projektleder

    Jesper Bremholm
    Seniorforsker, Nationalt Videncenter for Læsning
    jbre@kp.dk
    Forsker: medudvikler af model for børns tidlige skriveudvikling samt testkoordinator

  • Referencer

    Bundsgaard, J. (2016). Rapport om kompetencetest i Hitte På-projektet. København: DPU, Aarhus Universitet.

    Christie, F. & Derewianka, B. (2007). School discourse: Learning to write across the years of schooling. London: Continuum.

    Matre, S. (2017). Normprosjektet – erfaringar frå skriveopplæring på mellomtrinnet. Norsklæreren 2017 (2).

Del siden på email

Du deler et link til siden: ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills