Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Projekter

Lolland skriver

I projektet Lolland skriver arbejder vi sammen med Lolland Kommune om kompetenceudvikling af lærere på mellemtrin og i udskoling. Målet er, at skrivning som læringsaktivitet får en styrket plads på tværs af fag, og at eleverne udvikler ordforråd, sikker faglig læsning, gode skrivevaner og mod på deltagelse i skole og uddannelse. 

Metodisk arbejder vi med workshops, observationer, sparring og fælles forberedelse i fag- og årgangsteams med udgangspunkt i lærernes ønsker og erfaringer. Det fælles arbejde med elevernes faglige læsning, skrivning og deltagelse forankres som blivende praksis i kommunes skoler også efter projektets udløb.

  • Om projektet

    Projektet Lolland skriver udvikler skrivedidaktiske kompetencer for alle lærere på udvalgte årgange på alle skoler i Lolland Kommune. 

    Lolland skriver er et fire-årigt projekt (august 2021-juli 2025) og følger en hel årgang på alle kommunens skoler. 

    I 2021-23 deltager lærerne på 5. og 6. årgang (på otte forskellige skoler) 
    I 2023-25 deltager lærerne på 7. og 8. årgang (på fire forskellige skoler). 

    I de tre første projektår, hvor eleverne går i 5., 6. og 7. klasse, fokuseres der bredt på skrivning for læring i fagene. Indsatser fra disse tre år præsenteres i dette idekatalog med fif til skrivning i fagene og i denne webdok om klassens skrivemiljø.  

    Sommeren 2023 skifter alle elever klasser og lærere. Projektet sætter særligt fokus på denne overgang. Se mere i denne webdok og film om skrivning i overgangen fra mellemtrin til udskoling. 

    I sidste projektår, hvor eleverne går i 8. klasse, fokuseres der på skrivestrategier og feedback. Projektet arbejder med SOUL-modellen – en procesmodel for skrivestrategier. 

  • Projektdeltagere og -konsulenter

    Projektdeltagere

    Lolland Kommunes skoleforvaltning

    Ca. 230 medarbejdere på otte skoler i Lolland Kommune

    Professionshøjskolen Absalon

    Nationalt Videncenter for Læsning

    Projektkonsulenter

    Projektleder
    Peter Heller Lützen, specialkonsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    E-mail: petl@kp.dk
    Telefon: 4189 8598

    Projektkonsulent
    Bonnie Vittrup, ph.d.-studerende
    Syddansk Universitet og VIA University College
    E-mail: bonvi@sdu.dk

    Projektkonsulent
    Lise Overgaard Nielsen, lektor, Professionshøjskolen Absalon
    E-mail: lon@pha.dk

    Projektkonsulent
    Pernille Hargbøl Madsen, lektor, Professionshøjskolen Absalon
    E-mail: phm@pha.dk

  • Idekatalog: Skrivning for læring

    Idekataloget præsenterer otte skriveaktiviteter, som lærerne arbejdede med i 5. og 6. klasse. De fokuserer på at skabe plads til skrivning i undervisningen og at gøre skrivningen læringsorienteret. Vi opfordrer til, at man bruger aktiviteterne igen og igen, og gradvist varierer dem efter klasse, fag og behov.

    Hent idekataloget her.

  • Samtalekort til udvikling af skrivedidaktik

    I projektet er der udviklet seks samtalekort, der hver især præsenterer en konkret idé til en mindre skriveopgave i fagene. Målet med kortene er dels med meget simple greb at styrke elevernes fagsprog gennem skrivning, dels at tilbyde lærere helt konkrete didaktiske idéer at tale sammen om og udvikle på.

    Hent samtalekortene her.

  • Spil: Klassens skrivemiljø

    I projektet er der udviklet et spil, som danner ramme om en times udforskende samtale om klassens fysiske skrivemiljø. Spillet kan afdække, hvad man bruger klasselokalet til i forbindelse med elevernes skrivning og udvikling i fagene. Samtalen er rammesat i tre faser og munder ud i aftaler om konkrete tiltag i klassen.

    Hent Klassens skrivemiljø her.

  • SOUL-modellen

    SOUL-modellen er en bearbejdet udgave af SOSLER-modellen, som er udviklet af en arbejdsgruppe for Børne- og undervisningsministeriet, og som bygger på den amerikanske SRSD-skrivedidaktik. SRSD står for Self-Regulated Strategy Development. 

    Læs mere om SOUL-modellen her.

    SOUL-modellen er omsat i aktivitetskort og i en plakat.
    Klik på billedet nedenfor for at hente plakaten (pdf) og klik her for at hente aktivitetskort (pdf).

  • Webdoks om skriveovergange og skrivemiljø

    Skriv i skolens overgange

    I webdokken Skriv i skolens overgange får du fif til, hvordan du kan skrive med dine elever i overgangen fra 6. til 7.klasse. Ideerne er udviklet på baggrund af et delprojekt i Lolland skriver, som følger en hel årgang elever og lærere, fra de gik i 5. klasse, til de afslutter 8. klasse.

    Klassen er også et skrivemiljø

    I webdokken Klassen er også et skrivemiljø  finder du inspiration til, hvordan klassens fysiske rum kan indrettes til et dynamisk lærings- og skrivemiljø, som understøtter elevernes læring og skrivning. 

  • Film om skrivning i overgangen fra mellemtrin til udskoling

  • Udgivelser

    Lützen, P. H., & Nielsen, L. O. (2025). Lolland skriver - et studie i læreres kompetenceudvikling. Studier i læreruddannelse og profession, 10 (1), 135-155. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149478 

    Omtale af projektet

    Folketidende (06.12.21). Elevers skrivning får et boost.
    Link: https://folketidende.dk/Lolland/Elevers-faerdigheder-i-skrivning-faar-et-boost/artikel/604943 

Del siden på email

Du deler et link til siden: Lolland skriver