Projekter
Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling
Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling er et landsdækkende projekt, der er gennemført i samarbejde med 12 skoler fra 12 kommuner og landets seks professionshøjskoler.
Projektet har været særlig målrettet ”dobbeltudfordrede børn”, det vil sige ordblinde børn fra socialt udfordrede familier, og inddrager både barnets familie, de nære fagprofessionelle omkring barnet samt konsulenter og fagpersoner fra de 12 kommuner. I alt deltog 144 dobbeltudfordrede børn.
Det ordblinde barn og dettes faglige og sociale behov har været centrum i projektet, og i projektet udviklede alle voksne omkring barnet faglige og pædagogiske redskaber med sigte på at sikre barnet varigt forbedrede muligheder for at deltage i skole- og samfundsliv.
Projektets fund viser konkrete muligheder for at styrke ordblinde elevers læsefaglige mestringsforventning, selvbillede og brug af tekniske hjælpemidler. Afdækningsmetoden viste sig særlig interessant ift. at styrke elevernes metabevidsthed og egne strategier gennem højttænkning under læsning med brug af læse- og skriveteknologi. Både afdækningsmaterialet og en lang række andre materialer, som er udviklet i projektet, finder du frit tilgængeligt her på sitet. Læs mere om projektet og materialerne nedenfor oversigten:
Materialer udviklet i projektet
- Webdok ”Mentor som bindeled”: Her kan du læse om, hvordan dobbeltudfordrede børn i ordblindevanskeligheder kan tilbydes en mentor på skolen. Du blandt andet en mentor gennem tre korte film og bliver guidet gennem 'Mentorplakaten'.
- Samarbejdsmodel til skoler, der ønsker en mentorindsats
- Inspirationsmateriale til undervisning i teknologibaserede læsestrategier. Materialet består af følgende tre dele og kan anvendes sammen med denne vejledende film
- Afdækningsmateriale til afdækning af teknologibaserede læsestrategier. Materialet består af følgende fire dele og kan anvendes sammen med denne vejledende film:
- Evalueringsredskab til dialog om læselyst
- Plakater:
- Mentorplakaten (til mentor/skole)
- Ordblindevenlig undervisning (til lærerne)
- Lyttelæsning med dit barn (til forældre)
- Film:
- Giv dit ordblinde barn læsesucces derhjemme (til forældre)
- Når dit barn er testet ordblind (til forældre)
- Teknologibaserede læsestrategier (guide til faglærere på mellemtrinnet)