Ordblindhed i skolen
Dette temanummer handler om ordblindhed i skolen med fokus på indsatser og virksomme praksisser omkring elever i ordblindevanskeligheder.
Læs om tidsskriftetDette temanummer handler om ordblindhed i skolen med fokus på indsatser og virksomme praksisser omkring elever i ordblindevanskeligheder.
Læs om tidsskriftetDette temanummer handler om steders potentiale for literacy: stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode, stedet som potentiale i elevers skriveprocesser og i børns tidlige literacy-udvikling.
Læs om tidsskriftetMange er optagede af at skabe læselyst, men hvad er læselyst egentlig? Hvorfor er den vigtig? Og hvordan kan den fremmes?
Læs om tidsskriftetI dette temanummer sætter vi fokus på fagspecifik literacy i matematik og i skolens naturfaglige fag. Udgivelsen præsenterer en række konkrete greb til at udvikle elevers fagsprog i matematik og naturfag.
Læs om tidsskriftetViden om Literacy nr. 29 tematiserer, hvordan digitalisering påvirker undervisning i læsning og skrivning. Et emne, der ikke er blevet mindre relevant med corona-epidemiens nedlukning af skoler og samfund.
Læs om tidsskriftetI dette temanummer af Viden om Literacy stiller vi spørgsmålet: Hvordan skaber man de bedste rammer for de yngste børns sproglige udvikling i vuggestue, børnehave og i overgangen mellem børnehave og 0. klasse?
Læs om tidsskriftetVi ved ikke meget om, hvad der foregår, når lærere og elever er sammen om grammatik i skolens sprogfag. Det råder vi nu bod på med et temanummer om grammatik i kontekst baseret på aktuel forskning.
Læs om tidsskriftetLæse- og skriveteknologier bruges af os alle, men for elever med og i skriftsprogsvanskeligheder er de særligt vigtige. Det er disse elever, der sættes fokus på i det nye nummer af Viden om Literacy.
Læs om tidsskriftetDet seneste nummer af Viden om Literacy har "Test i skole og dagtilbud" som tema.
Læs om tidsskriftet