Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Klummen redigeres af Henriette Romme Lund, ph.d. og faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Thomas Roed Heiden, ph.d. og underviser ved henholdsvis UC Lillebælt og DPU, Aarhus Universitet.

11. november 2020

Hvad er et (godt) scenarie?

Ph.d. og lektor ved AU Simon Skov Fougts forskerklumme handler om scenariedidaktik, hvor fokus er på at gøre undervisningen meningsfuld for eleverne gennem forløb baseret på scenarier. Men hvad er et godt scenarie?

Læs klummen
7. oktober 2020

Falske nyheder i børnehøjde

I forskerklummen skriver Jonas Nygaard Blom, lektor ved SDU og Kenneth Reinecke Hansen, lektor ved KP, om elevers typiske læsestrategier i mødet med falske nyheder. De peger på at styrke elevernes mediekritiske læsning.

Læs klummen
2. september 2020

Feedback – et potentiale og en udfordring

I forskerklummen for september skriver Vibeke Christensen, lektor ved SDU, om feedback – mundtlig såvel som skriftlig – ifm. elevers produktive arbejde i bred forstand, fx skrivning, filmproduktion og fremlæggelser.

Læs klummen
10. august 2020

Børnestavning – en vej til viden om stavning?

Stine Fuglsang Engmose, adjunkt ved Absalon peger i august måneds forskerklumme bl.a. på, at undervisning med børnestavning kan gøre børnehaveklassebørn bedre til at udnytte skriftens lydprincip for enkeltbogstaver.

Læs klummen
8. juni 2020

Muntlighet og myndiggjørelse

I junis forskerklumme peger ph.d.-stipendiat Johanne Ur Sæbø på betydningen af læreres bevidsthed, brug og udvikling af klassesamtalens mulighed for fælles faglig udforskning mhp. at styrke elevens stemme og myndighed.

Læs klummen
4. maj 2020

Om effekten af at undervise i stavning

Forskerklummen i maj har fokus på effekten af at undervise i stavning. Holger Juul, lektor ved Center for Læseforskning, peger på, at lærere, der underviser i stavning, er i god overens-stemmelse med moderne forskning.

Læs klummen
17. april 2020

Udforskende samtaler

Marie Dahl Rasmussen, ph.d., lektor ved KP, skriver i april måneds forskerklumme om elevers gruppesamtaler i danskfagets litteraturundervisning, og hvordan de samarbejder og samtaler om fortolkning af litterære tekster.

Læs klummen
3. marts 2020

Kan et fotografi lyve mere end tusind ord?

Morten Boeriis, centerleder ved Centre for Multimodal Communication, SDU, skriver i denne måneds forskerklumme om fotografier på sociale medier, som ikke nødvendigvis kan forkastes som løgn, selv om de er manipulerede.

Læs klummen
24. februar 2020

Multimodal produktion – hvordan står det til?

Denne måneds forskerklumme handler om ICILS, der undersøger computer- og informationskompetence hos elever i 8. klasse. Professor Jeppe Bundsgaard forklarer undersøgelsen og peger på nogle tankevækkende resultater.

Læs klummen
8. januar 2020

Situationsforankret skrivning

Louise Molbæk, adjunkt ved DPU, skriver i denne måneds forskerklumme om retoriske situationer og peger på at bringe dem i spil i skriveundervisningen i grundskolen, da de kan bidrage til at udvikle elevernes agency.

Læs klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring