Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyheder særligt til læsevejledere
    • Konferencer og seminarer
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
  • Vidensunivers
    • Vidensunivers: Læselyst
    • Vidensunivers: Ordblindhed
    • Vidensunivers: Læse- og skrivestilladser til unge
    • Vidensunivers: Læsning på digitale enheder
  • Projekter
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Digital læsning og fagportaler
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Sproggaven med i skole
    • Få forståelsen med
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 32: Steder og tekster
    • Tidsskrift nr. 31: Læselyst
    • Tidsskrift nr. 30: Sproglig udvikling i matematik og naturfag
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om Nationalt Videncenter for Læsning
    • Medarbejdere
    • Faggrupper og netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In English
    • Kontakt
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen inden for literacy-feltet. Klummen redigeres af Kristine Kabel, Lektor ved DPU, Aarhus Universitet og Lene Storgaard Brok, centerleder i Nationalt Videncenter for Læsning.

17. marts 2022

Der er brug for multikulturel litteratur i danskfaget

Nadia Mansour viser, hvordan multikulturel litteratur kan introduceres i danskfaget for at give elever mulighed for at relatere sig til skolens litteratur og favne et bredere kulturperspektiv i litteraturundervisningen.

Læs hele klummen
21. februar 2022

En kritisk gruppesamtale som danskfagligt genstandsfelt

I denne forskerklumme skriver lektor Eva Dam-Christensen om, hvilke mundtlige kommunikationskompetencer elever kan tilegne sig, når (gruppe)samtalen bliver genstand for undervisning i danskfaget.

Læs hele klummen
10. januar 2022

Litterær empati og fremmederfaring

Udvikler man empati ved at læse litteratur? I denne forskerklumme forholder Thomas Illum Hansen sig til mulige svar og belyser litterær empati og fremmederfaring med afsæt i den empiriske litteraturforskning.

Læs hele klummen
6. december 2021

Sproglige trusler på sociale medier

I denne forskerklumme peger ph.d.-stipendiat Marie Bojsen-Møller på et øget fokus på betydningen af og konsekvenserne ved illegitime sproglige handlinger som trusler på sociale medier i undervisningen.

Læs hele klummen
10. november 2021

Kan man blive en dygtig elev uden at lære noget?

Ph.d. og lektor ved KP Ulla Lundqvist skriver i denne forskerklumme om, hvordan elever kan få identiteter som dygtige i pædagogiske samtaler, og hvordan social identifikation finder sted.

Læs hele klummen
25. oktober 2021

Dialogisk undervisning som mulighed

I denne forskerklumme sætter lektor ved SDU Tina Høegh fokus på a dialogic stance og lærerens faglige sti som hjælp til at forstå og balancere mellem lærer- og elevviden i det mundtlige klasserum.

Læs hele klummen
20. september 2021

Friske frække fyre og fire fagdidaktiske forståelsesmåder

I denne forskerklumme undersøger lektor ved UC SYD Dorthe Carlsen fire fagdidaktiske forståelsesmåder at forstå grundskolefaget dansk på, som hver især implicerer et normativt bud på, hvad fag og skole er og skal være.

Læs hele klummen
10. august 2021

Er folkeskolens danskfag et fag for alle skolens elever?

Lektor ved Absalon Sofia Esmann Busch skriver i denne måneds forskerklumme om de overvejelser, dansklærere i folkeskolen kan have, når der i klassen er minoritetselever med en anden sproglig baggrund end dansk.

Læs hele klummen
14. juni 2021

Klassens SoMe-landskab

Lektor på KU Janus Spindler Møllers forskerklumme handler om projektet SoMeFamily, som har undersøgt en gruppe gymnasieelevers brug af sociale medier, bl.a. i forhold til opbyggelsen af nye fællesskaber.

Læs hele klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)