Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Projekter

Lolland skriver

Med projektet Lolland skriver udvikler vi lærernes didaktiske kompetencer, så vi derigennem kan styrke elevernes grundkompetencer i læsning og skrivning. Målet er, at alle elever skal blive sikrere læsere og skrivere, udvikle et stærkt fagligt ordforråd og have mod på deltagelse i skole og uddannelse. 

Målet med Lolland skriver er både at give eleverne mulighed for læse- og skriveudvikling på mellemtrinnet og i udskolingen, men også at strukturere og nytænke lærernes tilgang til arbejdet med elevernes læsning og skrivning som en blivende del af organisationen efter projektets udløb.

  • Om projektet

    Projektet Lolland skriver udvikler skrivedidaktiske kompetencer for alle lærere på udvalgte årgange på alle skoler i Lolland Kommune. Projektet fokuserer på flere områder inden for elevers læsning og skrivning i skolen:

    • Skrivedidaktik: Lærerne skal i samarbejde med videncenterets konsulenter udvikle undervisningen, så eleverne får mod på skrivning og får skrivetillid.

    • Ordforrådsudvikling og begrebsforståelse i skolens fag: Eleverne skal opleve sammenhæng mellem mundtligt ordforråd, læsning og skrivning.

    • Faglig læsning i alle fag: Eleverne skal gradvist tilegne sig strategier for, hvordan man går til svære fagtekster, så de bliver mere sikre i selvstændig læsning. Faglig læsning kobler sig til faglig skrivning i alle fag.

    • Differentiering og tekstmangfoldighed: Projektet vil have fokus på, hvordan både elever med læse- og skrivevanskeligheder, elever i mellemgruppen og elever med særligt gode læse- og skrivekompetencer kan understøttes fagligt i undervisningen. Eleverne skal opleve, at de alle har mulighed for at deltage og få udbytte af undervisningen.

    • Dannelse gennem tekstforståelse: Eleverne skal opleve, at de, med fagenes forskellige måder at begribe verden på, kan blive klogere og inspireret til selv at søge videre i uddannelsessystemet.

    Projektet bygger på, at det at beherske skriftsproget er en direkte vej til faglig læring i skolen og videre i uddannelse. Det er kernekompetencer, som det er helt nødvendigt at forbedre, for at eleverne kan deltage i skolens fag og tilegne sig færdigheder til at begå sig i samfundet.

    Lolland Kommune har gennem mange år haft et særligt fokus på læsning og skrivning og oplever gode resultater i indskolingen, men svigtende resultater ved indgangen til mellemtrinnet. Derfor retter projektet sig mod lærere på mellemtrinnet og følger en årgang fra 5. til 8. klasse – og de skiftende lærere undervejs.

    Lolland Kommune har gennem flere år samarbejdet med Nationalt Videnscenter for Læsning om aktiviteter for særligt de yngste børn og fortsætter nu det gode samarbejde på mellemtrin og i udskoling.

    Lolland skriver er et fire-årigt projekt (august 2021-juli 2025), der organiseres som en 2+2-model, hvor det vil være mellemtrinnets lærere (5. og 6. klasse), der er direkte involveret i de to første år, mens udskolingens lærere (7. og 8. klasse) er med de to sidste år.

  • Metode

    I projektet arbejdes der med skriveworkshops, skrivedidaktiske indsatser i alle fag, skriveskabeloner, skriveordre, modellering og respons.

    Projektet baserer sig på en kombination af velafprøvede praksisudviklende metoder. Det trækker på erfaringer fra aktionslæringsforløb og interventionsforskningen. Det er metoder, der grundlæggende styrker det deltagende lærerteams faglighed med fokus på bl.a. videndeling, fælles forberedelse, sparring til undervisning, observation, samtale og interview.

  • Projektdeltagere

    Lolland Kommunes skoleforvaltning

    Ca. 230 medarbejdere på otte skoler i Lolland Kommune

    Professionshøjskolen Absalon

    Nationalt Videncenter for Læsning

  • Projektkonsulenter
    Peter Heller Lützen
    Specialkonsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    petl@kp.dk
    41898598

    Projektleder for Nationalt Videncenter for Læsning

Del siden på email

Du deler et link til siden: Lolland skriver