Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Lyst til Læsebånd - Episode 3

19-10-2020

Julie Juul Ottosen og Katrine Bruun Dahl fra Københavns Biblioteker fortæller om et læsebåndsprojekt, de har gennemført med elever i 7. klasse i forbindelse med projektet Lyst til læsebånd i hele landet.

Læs mere om projektet her: https://videnomlaesning.dk/projekter/lyst-til-laesebaand-i-hele-landet/ 

Denne podcast er den tredje episode i en serie på tre podcast om lystlæsning og læsebånd.

Producent: Siri Bonde. 

Lyst til Læsebånd - Episode 2

19-10-2020

Hvad sker der, når en skole og et bibliotek fokuserer på at skabe mere læselyst i læsebåndet?  Det er temaet i denne podcast fra en skole i Karrebæk, der deltog i projektet Lyst til læsebånd i hele landet. Læs mere om projektet her: https://videnomlaesning.dk/projekter/lyst-til-laesebaand-i-hele-landet/ 

Denne podcast er den anden episode i en serie på tre podcast om lystlæsning og læsebånd.

Producent: Siri Bonde. 

Lyst til Læsebånd - Episode 1

19-10-2020

Hvad er læsebånd og læselyst? I denne podcast folder ph.d.-studerende Henriette Romme Lund begreberne ud. Hun har i 2019-2020 fulgt projektet Lyst til læsebånd i hele landet. Læs mere om projektet her: https://videnomlaesning.dk/projekter/lyst-til-laesebaand-i-hele-landet/ 

Denne podcast er den første episode i en serie på tre podcast om lystlæsning og læsebånd.

Producent: Siri Bonde

Med højt begavede elever i klassen

28-05-2020

Differentierende undervisning i det diverse klasserum

I hver klasse sidder der elever, som er særligt højt begavede. Fagene er lette for dem, men nogle mangler udfordringer og kan derfor være i risiko for at kede sig i undervisningen.

I denne podcast kan du høre en forsker beskrive, hvad der kendetegner dygtige elever, og hvordan læreren, ved at planlægge og gennemføre undervisning ud fra en ABC-model, kan skabe skoletrivsel og mening i skolelivet for dem - uden at flytte ressourcer og opmærksomhed bort fra klassen som helhed.

Ide og tilrettelæggelse: Henriette Romme Lund og Peter Heller Lützen, Nationalt Videncenter for Læsning.

Produktion: Siri Bonde.

Podcasten er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet som del af formidlingsprojektet "Ind i øret ud i skolen".

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast