Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Pædagogens rolle i indskolingen
06-08-2018
Med folkeskolereformen kom pædagogerne for alvor ind i skolen.
I nogle kommuner havde de dog allerede været der i flere år. Eksempelvis på Baltorpskolen i Ballerup.
Henriette Romme Lund fra Nationalt Videncenter for Læsning satte en forsker og en skolepædagog i stævne for at høre deres perspektiver på understøttende undervisning og skolepædagogens rolle i indskolingen.
Mødet skete på BFO, Ballerup Fritidsordning, på Baltorpskolen og deltagere var Signe Borgstrøm, skolepædagog, og Anders Skriver Jensen, lektor på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole samt forsker i tidlig literacy.
Produceret af: Siri Bonde Andersen og Nationalt Videncenter for Læsning
Camilla Find fortæller om tidlig læseindsats
22-02-2018
På Valby Skole har man igangsat en særlig indsats for at styrke elevernes læsetræning allerede i 0. klasse. De elever, der scorede lavt i de lydlige kompetencer i skolens første sprogvurdering, blev tilbudt ekstra læsetræning. Det særlige ved læsetræningen var, at den indbefattede et læringsspil – i form af en læseapp – og at forældrene skulle træne med deres børn derhjemme. Her kan du høre læsevejleder Camilla Højmark Find fortælle mere om projektet.
Produceret af: Kristiane Hauer
Nikolaj Elf om skriverudviklinger i gymnasiet
22-02-2018
Hvordan udvikler gymnasieelever deres skriftlighed og identitet som skrivere i løbet af gymnasietiden? Det handler det mangeårige forskningsprojekt ’Skriftlighed og faglighed’ om. Projektet har fulgt elevers skrivning i alle fag fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasiale uddannelse. Lektor Nikolaj Elf fra SDU fortæller her om forskningsprojektet og den seneste bog, der er kommet ud af det.
Produceret af: Kristiane Hauer
Ellen Krogh om skriverudviklinger i gymnasiet
22-02-2018
Hvordan udvikler gymnasieelever deres skriftlighed og identitet som skrivere i løbet af gymnasietiden? Det handler det mangeårige forskningsprojekt ’Skriftlighed og faglighed’ om. Projektet har fulgt elevers skrivning i alle fag fra folkeskolens 9. klasse til afslutningen af deres gymnasiale uddannelse. Ellen Krogh, projektleder og professor på SDU, fortæller her om forskningsprojektet og den seneste bog, der er kommet ud af det.
Produceret af: Kristiane Hauer