Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Læsning på skærm og papir

20-08-2018

Hvad er det bogen og skærmen kan – og ikke kan – som medier for læsning? Det har Nationalt Videncenter for Læsning spurgt læseforskeren Gitte Balling om. Gitte Balling er lektor på Institut for Informationsstudier på Københavns Universitet og optaget af, hvad forskellige medier, læsemaskiner som hun kalder dem, tilbyder.

Produceret af: Siri Bonde Andersen og Nationalt Videncenter for Læsning

Digital læsedidaktik

20-08-2018

I de seneste år er det sket en voldsom stigning i brugen af digitale medier i de danske skoler. Den digitale udvikling betyder, at undervisningen antager en ny form, og at eleverne møder tekster, der adskiller sig en del fra trykte tekster.

En af de forskere, der har beskæftiget sig med denne udvikling, er Jens Jørgen Hansen, lektor og ph.d. ved Syddansk Universitet i Kolding. Nationalt Videncenter for Læsning spurgte ham, hvad der særligt karakteriserer nutidens klasserum og digital læsning i skolen.

Produceret af: Siri Bonde Andersen og Nationalt Videncenter for Læsning

Pædagogens rolle i indskolingen

06-08-2018

Med folkeskolereformen kom pædagogerne for alvor ind i skolen.

I nogle kommuner havde de dog allerede været der i flere år. Eksempelvis på Baltorpskolen i Ballerup.

Henriette Romme Lund fra Nationalt Videncenter for Læsning satte en forsker og en skolepædagog i stævne for at høre deres perspektiver på understøttende undervisning og skolepædagogens rolle i indskolingen.

Mødet skete på BFO, Ballerup Fritidsordning, på Baltorpskolen og deltagere var Signe Borgstrøm, skolepædagog, og Anders Skriver Jensen, lektor på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole samt forsker i tidlig literacy.

Produceret af: Siri Bonde Andersen og Nationalt Videncenter for Læsning

Camilla Find fortæller om tidlig læseindsats

22-02-2018

På Valby Skole har man igangsat en særlig indsats for at styrke elevernes læsetræning allerede i 0. klasse. De elever, der scorede lavt i de lydlige kompetencer i skolens første sprogvurdering, blev tilbudt ekstra læsetræning. Det særlige ved læsetræningen var, at den indbefattede et læringsspil – i form af en læseapp – og at forældrene skulle træne med deres børn derhjemme. Her kan du høre læsevejleder Camilla Højmark Find fortælle mere om projektet.
Produceret af: Kristiane Hauer

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast