Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Viden og værktøjer

Podcast

Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.

Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle - kommentar v. Nikolaj Frydensbjerg Elf

26-04-2019

I denne podcast kommenterer Nikolaj Frydensbjerg Elf, der er professor i uddannelsesvidenskab ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet, på artiklen ”Literacy, litteratundervisning og en skole for alle”. 

Artiklen, der er skrevet af den norske litteratur- og literacy-forsker Sylvi Penne, udgør kernen i den seneste udgivelse på Nationalt Videncenter for Læsnings site literacy.dk. Her kan man både læse selve artiklen, læse kommentarer til den - og høre dem. 

Sylvi Penne giver i artiklen en række bud på, hvorfor forskellige grupper af elever klarer sig godt og skidt i skolens litteraturundervisning, hvad literacy har med litteraturundervisning at gøre, og hvordan litteraturundervisningen kan fremme lighed i samfund som Norge og Danmark.

Nikolaj Frydensbjerg Elf fremhæver Sylvi Pennes tilgang til den typiske måde at bedrive litteraturundervisning på. Den skal nemlig ifølge Sylvi Penne ikke nødvendigvis ændres, snarere skal elever fra bogfattige hjem introduceres mere tydeligt til undervisningsformen. Til gengæld er Nikolaj Frydensbjerg Elf uenig, når Sylvi Penne afviser, at litteraturundervisningen skal prioritere elevernes oplevelse af litteratur.

Ide, tilrettelæggelse og redigering: Søren Eefsen, Nationalt Videncenter for Læsning

Produktion: Siri Bonde

Podcasten er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet som del af formidlingsprojektet "Ind i øret ud i skolen".

Literacy, litteraturundervisning og en skole for alle - kommentar v. Ida Geertz-Jensen

26-04-2019

I denne podcast kommenterer Ida Geertz-Jensen, der er lærer på Vestegnens Privatskole, på artiklen ”Literacy, litteratundervisning og en skole for alle”. 

Artiklen, der er skrevet af den norske litteratur- og literacy-forsker Sylvi Penne, udgør kernen i den seneste udgivelse på Nationalt Videncenter for Læsnings site literacy.dk. Her kan man både læse selve artiklen, læse kommentarer til den - og høre dem. 

Sylvi Penne giver i artiklen en række bud på, hvorfor forskellige grupper af elever klarer sig godt og skidt i skolens litteraturundervisning, hvad literacy har med litteraturundervisning at gøre, og hvordan litteraturundervisningen kan fremme lighed i samfund som Norge og Danmark.

I sin kommentar til artiklen er lærer Ida Geertz Jensen enig i en lang række af Sylvi Pennes pointer omkring hjemmets betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen. Hun er dog uenig i andre, for eksempel om forholdet mellem dannelse og literacy. Og så tilføjer hun bekymringer over litteraturens status i skolens danskundervisning i det hele taget til diskussionen af artiklen.

Ide, tilrettelæggelse og redigering: Søren Eefsen, Nationalt Videncenter for Læsning

Produktion: Siri Bonde

Podcasten er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet som del af formidlingsprojektet "Ind i øret ud i skolen"

Læsebånd, hvorfor og hvordan

14-01-2019

De læser om sæler, om monstre og om kærlighed. På Rundhøjskolen i Aarhus har læsebånd længe været en fast del af skemaet, og her læser alle elever 20 minutter hver dag, 4 måneder om året.

I denne podcast fortæller skolens læsevejleder Johanne Sand Nielsen om, hvorfor skolen har læsebånd, og hvordan læsebånd konkret praktiseres. Hun suppleres af elever fra 2. , 4. og 9. klasse, der fortæller om deres oplevelse af læsebånd.

Ide og tilrettelæggelse: Nationalt Videncenter for Læsning, Simone Lysholt Geer Produktion og redigering: Siri Bonde Podcasten er produceret med støtte fra Undervisningsministeriet som del af formidlingsprojektet "Ind i øret ud i skolen"

Pædagogens sprogarbejde i samlingen

13-09-2018

Samlingen er i gang i Børneinstitutionen Vedbyholm i Hvidovre. Med 9 børnehavebørn placeret i en halvcirkel foran Kristin Nørgaard Sørensen. Nationalt Videncenter for Læsning var også med og spurgte hende bagefter om, hvordan hun indtænker og arbejder med sprog, når hun holder samling.

Det blev til en samtale om at være nysgerrig på, hvad der optager børnene og bruge det som afsæt for sprogudvikling samt at lære børnene nogle grundlæggende regler for samtale, såsom at lytte og vente på sin tur. Det blev også en samtale om at bruge samlingen til at give børnene et overblik over deres liv, over hvad der skal ske i dag og i morgen, og hvad der er sket. Endelig fortalte hun, at hun oplever, at børnene via samlingen får inspiration til nye snakke og lege.

Det hele kan høres i denne podcast, hvor Kristin Nørgaard Sørensen akkompagneret af eksempler fra samlingen, fortæller om sit pædagogiske arbejde.

Produceret af: Siri Bonde og Henriette Romme Lund

Del siden på email

Du deler et link til siden: Podcast