Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.
Har du 5 minutters lyttetid, så hør centerets podcast om læsning, skrivning og sprog. Du finder dem nedenfor samt på vores kanal på Podbean.
Fra tegnsætning til stationsundervisning
10-09-2025
På Hedegårdenes Skole i Roskilde har man på 7. årgang afprøvet et forløb med stationsundervisning i et tæt samarbejde med den kommunale læsekonsulent. Blandt eleverne er behovet for differentiering stort, også når tegnsætning og grammatisk opmærksomhed er på skemaet.
Læseforsker Anne-Mette Veber Nielsen har været på besøg på skolen for at tale med dansklærerne Karen Halskov Berthelsen og Karsten Bøgen, skoleleder Morten Naumann og læsekonsulent Mette Eriksen. I podcasten kan du bl.a. høre om, hvorfor stationsundervisning er et brugbart værktøj for en læsekonsulent, hvad det kræver af dansklæren at tilrettelægge og gennemføre stationsundervisning, og hvilken rolle skolelederen har, når undervisningen skal organiseres på nye måder.
Når du har lyttet til podcasten, kan du overveje disse spørgsmål sammen med dine kolleger:
Hvordan kan vi komme i gang med at afprøve, evaluere og/eller videreudvikle stationsundervisning på vores skole?
Hvordan kan vi skabe de nødvendige rammer for arbejdet med stationsundervisning på tværs af klasser (fx parallellagte timer og tid til fælles faglig forberedelse)?
Hvordan kan stationsundervisning være med til at understøtte, at vores ressourcer i form af flere voksne (fx vejledere, støttelærere og to-lærere) kommer hensigtsmæssigt i spil i undervisningen? Og hvad vil det kræve?
Oplever vi, at det er vanskeligt at imødekomme bestemte elevgruppers undervisningsbehov? Hvilke differentieringsværktøjer har vi de bedste erfaringer med for disse elever?
Podcasten er tilrettelagt af Anne-Mette Veber Nielsen og produceret af Anne-Laura Hedegaard for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder.
Økokritik i litteraturundervisningen – en introduktion
10-04-2025
Hvad kan skønlitteraturen stille op med klima- og miljøkrisen, og hvordan kan den bidrage til naturbeskyttelse og bæredygtig udvikling? Det er hovedspørgsmålene i den litteraturvidenskabelige retning økokritik. I denne artikel får du først præsenteret et overblik over økokritikken som felt, og hvordan den har udviklet sig. Derefter sættes den i relation til behovet for at implementere bæredygtighedsdidaktik i alle fag, også førstesprogsfag. Til sidst præsenteres kort nogle forslag til at aktualisere økokritikken som del af en klima- og miljøorienteret litteraturundervisning.
Artiklen er skrevet af professor i norskdidaktik Per Esben Svelstad og findes i sin oprindelige skriftlige form i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 37.
Bearbejdet og oplæst af Anne-Laura Hedegaard.
Leg og liv i naturen - Louis Jensens firkantede historier som grundlag for økokritisk litteraturlæsning
10-04-2025
Louis Jensens firkantede historier er kendt og elsket af mange dansklærere i grundskolen. Denne artikel kaster et nyt lys på en allerede kendt genre ved at kombinere Louis Jensens firkantede historier med økokritisk litteraturlæsning. Indledningsvist introduceres begrebet økokritik i relation til børnelitteratur og fortolkning; dernæst fremhæves og fortolkes forholdet mellem natur, kultur og menneske i et udvalg af Louis Jensens historier, og afslutningsvist drøftes deres potentiale i en økokritisk litteraturundervisning.
Artiklen er skrevet af børnelitteraturforsker og Leder af Nationalt Videncenter for Læsning Anna Karlskov Skyggebjerg og findes i sin oprindelige skriftlige form i tidsskriftet Viden om Literacy nr. 37.
Bearbejdet og oplæst af Anne-Laura Hedegaard.
Afsnit 2: Skriftens lyd- og betydningsprincip | Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
12-03-2025
Dette afsnit sætter fokus på udviklingen og afprøvningen af en indsats, hvor elever skal anvende viden om skriftens lyd- og betydningsprincip sammen med strategier til afkodning og stavning. Eksperterne Dorthe K. Petersen og Stine F. Engmose diskuterer valg og fravalg ift. sammenhæng mellem elevernes arbejde med lyd- og betydningsprincippet, morfemtyper, progression, aktiviteter og strategier.