Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

15-10-2015 til 01-06-2016

Lektier og læsning på VUC

Formålet med projektet er udvikling af VUC-lærernes didaktiske kompetencer gennem et aktionslæringsforløb med fokus på lektieintegreret undervisning.

Læs om projektet
01-10-2015 til 30-06-2016

HITTE PÅ

HITTE PÅ skal skabe undersøgende, selvstændigt tænkende og handlende børn, der kan formidle deres idéer og synspunkter såvel mundtligt som skriftligt.

Læs om projektet
01-09-2015 til 01-12-2015

Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt

Projekt “Pædagoger på sprogvisit - pilotprojekt” havde til formål at udvikle pædagogers sprogstimulerende arbejde i børnehaven i Lolland Kommune.

Læs om projektet
31-07-2015 til 01-07-2017

Evaluering af læsevejlederfunktionen på EUD-området

Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører i samarbejde med UC Syd en evaluering af læsevejledernes muligheder for at støtte faglærerne og udvikle nye strategier for læsestøttende undervisning.

Læs om projektet
01-08-2015 til 30-06-2016

Tekster med strøm på

Projektet Tekster med strøm på undersøger og beskriver elevers og læreres uformelle og formelle brug af digitale, multimodale tekster

Læs om projektet
04-05-2014 til 31-12-2015

Viden om Literacy - live og Spørg om Læsning

Tv-kanalen dk4 og Nationalt Videncenter for Læsning har produceret programmerne: Viden om Literacy – live og Spørg om Læsning. De kan ses på dk4 og på centerets kanal på YouTube.

Læs om projektet
01-04-2014 til 01-04-2015

Lytteskrivning

Begrebet lytteskrivning er den proces, hvor de yngste elever får auditiv feedback på deres skriveforsøg, mens de skriver. Denne feedback foregår simultant, mens eleverne forsøger sig gennem ord i selvskrevne tekster.

Læs om projektet
01-04-2014 til 01-04-2015

OS+

OS+ er et plug-in til Googles platform, der kan give eleverne auditiv feedback under skriveprocessen. Programmet blev udviklet via to pilotprojekter og en effektundersøgelse.

Læs om projektet
01-10-2013 til 21-07-2016

Strukturerede tekstsamtaler

Målet med projektet var at afprøve to programmer, der skulle styrke tekstforståelsen og den sociale velfærd hos 13-16-årige danske, svenske og finske skoleelever med autisme eller udviklingsforstyrrelser.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring