Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Projekter

Fokus på læsning, skrivning og sprog

Siden centeret blev etableret i 2006 har vi gennemført flere projekter. Alle med læsning, skrivning og sprog som omdrejningspunkt. Her kan du læse mere om projekterne.

01-08-2017 til 31-12-2019

Styrket skriftlighed på hf

Projektet udvikler hf-underviseres kompetencer som skrivevejledere i skriftlig dansk, historieopgaven samt større skriftlig opgave.

Læs om projektet
01-02-2017 til 31-12-2019

Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter

Målet med projektet er, at flere elever skal opleve børnehaveklassen og danskundervisningen i 1. og 2. klasse som tilpasset deres læseudvikling, behov og interesser, så alle bliver udfordret og stimuleret på måder, der p…

Læs om projektet
01-06-2016 til 31-10-2018

Pædagoger på sprogvisit

"Pædagoger på sprogvisit" er et projekt, hvor pædagoger går på visit i en anden institution for at få ideer til at udvikle eget pædagogisk arbejde med at understøtte børns sproglige udvikling.

Læs om projektet
01-03-2016 til 01-12-2016

FVU med fokus på produktiv skriftlighed for tosprogede

Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører i samarbejde med VUC Videnscenter en mini-undersøgelse af FVU-undervisernes skrivedidaktiske praksis.

Læs om projektet
01-10-2016 til 01-03-2018

Greb til læselyst

Med projektet ”En generation af stærke læsere – greb til læselyst” vil Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og Nationalt Videnscenter for Læsning sammen sætte fokus på børns læselyst.…

Læs om projektet
01-08-2016 til 30-06-2018

Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart

Centeret vil udgive et idekatalog med 30 idéer til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart. Kataloget er til inspiration for pædagoger og lærere.

Læs om projektet
01-06-2016 til 01-10-2017

Sprog giver faglig læring

"Sprog giver faglig læring. Mini-lessons med fokus på elevernes ordforråd" skal udvikle en stærk læringskultur på skolen med fokus på ordforråd og sprog i fag.

Læs om projektet
01-01-2016 til 01-06-2020

Sproggaven

Sproggaven er et tiltag i Fredensborg Kommune, der har til formål at kvalificere og systematisere det sprogunderstøttende pædagogiske arbejde i dagtilbud.

Læs om projektet
01-01-2016 til 31-12-2018

Tidlig literacy - tidlig numeracy

Tidlig literacy - tidlig numeracy er et projekt i Frederiksberg Kommune, der skal kvalificere arbejdet med læse- og skriveforståelse, matematisk forståelse og sprogkompetencer i den tidlige indskoling.

Læs om projektet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring