Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732

Konferencer og seminarer

Skriveudviklinger i gymnasiet - fund og didaktiske perspektiver

Bogen Skriverudviklinger i gymnasiet, som udkommer november 2016, er den tredje bog fra forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed. Tidligere har vi udsendt Skrivekulturer i folkeskolens niende klasse (2014) og Elevskrivere i gymnasiefag (2015). På www.sdu.dk/fos kan man finde henvisninger til andre publikationer fra projektet. Faglighed og skriftlighed har været finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation.

Faglighed og skriftlighed drives af interessen i at blive klogere på hvordan gymnasieelever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og hvordan de udvikler skrivekompetencer og skriveridentiteter gennem deres gymnasiale uddannelser. Det særlige ved projektet er at vi systematisk har anlagt elevernes perspektiv og derigennem har fået indsigt i hvordan skoleskrivningen erfares og bruges af eleverne.

Et helt centralt fund i projektet er hvor stor betydning elevernes grad af identifikation med skriveopgaverne er for deres skrive- og skriverudvikling. Det er et hovedtema i Skriverudviklinger i gymnasiet at skriverudvikling er meget tæt forbundet med skriveudvikling. Vi undersøger i bogen hvordan eleverne forstår sig selv som skrivere, hvordan deres identifikationsmønstre forandrer sig over tid, og hvordan disse mønstre forbinder sig med udviklinger af deres faglige tekster.

Hovedformålet med konferencen er at præsentere observationer og fund fra Skriverudviklinger i gymnasiet og at diskutere didaktiske perspektiver af forskningen. Men derudover vil deltagerne på konferencen også få mulighed for at høre om forskningsbaserede skoleudviklingsprojekter i Faglighed og skriftligheds netværksprojekt og om andre forskningsprojekter i forlængelse af FoS.

 

Workshops

Konferencedeltagere har mulighed for at vælge mellem en af følgende workshops.

1. Skriverudvikling og studieforberedende skrivning i de tre store opgaver på stx
v/Søren Nygaard Drejer
I denne workshop vil jeg præsentere mit masterprojekt om en elevskrivers skrivebane gennem de tre store opgaver i STX. Masterprojektet følger en elev, der gennemgår en markant udvikling som skriver. Jeg tager udgangspunkt i konkrete analyser og lægger op til at diskutere nogle af de faktorer, der har indflydelse på elevens skriverudvikling. Jeg vil også inddrage mit igangværende Ph.d.-projekt om skriftlighed i overgangen mellem gymnasium og universitet. Mine foreløbige fund fra ph.d.-projektet kan give indspil til workshoppens diskussion af didaktiske udfordringer og perspektiver i arbejdet med de store opgaver i gymnasiet.

2. En kursistskriver på VUC – skrivestrategier og udvikling
v/Lenette Hylleberg
I workshoppen vil jeg præsentere analyser og fund i min masterafhandling En kursistskriver på VUC – Et studie af en kursists skrivestrategier og udvikling fra G-niveau til A-niveau. Fokus er på kursistskriveren Mettes skrivning i dansk i overgangen fra AVU til hf. Mettes udvikling som skriver belyses gennem hendes tekster og interviews, med særligt fokus på Mettes anvendelse af narrative strategier. Lenette Hylleberg vil lægge op til diskussion om didaktiske perspektiver af Mettes historie.

3. Faglig skrivning og overgangen til de gymnasiale uddannelser
v/Peter Hobel
I denne workshop vil jeg lægge op til en diskussion af de kriseerfaringer, mange elever har i forbindelse med det skriftlige arbejde i overgangen til de gymnasiale uddannelser. Jeg lægger endvidere op til at diskutere, hvordan man kan inddrage elevernes tidligere skriveerfaringer og skriveridentiteter som udgangspunkt for at stimulere deres nysgerrighed over for det nye.

4. Kreativitet i elevskrivning
v/Karen Sonne Jakobsen
I elevernes skriverhistorier har vi set at skrivning som en kreativ proces kan have stor betydning i deres skriverudvikling, både som personlige og faglige skrivere. Workshoppen lægger op til en erfaringsudveksling og diskussion af hvilken rolle kreativitet i elevskrivning spiller i sprogfag og i andre fag, hvordan elevernes kreativitet i skrivning kan udvikles og understøttes didaktisk og bringes i spil som en ressource i deres faglige skrivning.

5. Hvordan forstå elevnoter og hvordan arbejde med elevers notepraktikker?
v/Torben Spanget Christensen
I workshoppen vil jeg præsentere fund fra tre elevers brug af noter i deres gymnasieforløb og jeg vil lægge op til diskussion om hvordan elevernes noteskrivning kan forstås, herunder noter som afskrift af lærerens tavle, noter som refleksion og noteskrivning som positionering i klasserummet. Jeg vil ligeledes diskutere om elevnoterne både har synkrone og diakrone funktioner. På basis af præsentationen lægges op til en diskussion af hvordan vi skal se på elevernes noteskrivning.

6. Ustyrlig skrivning
v/Anke Piekut
I workshoppen vil jeg lægge op til en diskussion af de skrivepraktikker, der initieres og reguleres af elever/kursister: De skrivepraktikker der er inkluderet og anerkendes i faget (fx noteskrivning), og de praktikker der ikke anerkendes (fb, messenger etc.), men med særlig vægt på de ’vilde’ praktikker udenfor faget som fx kollaborative skrivepraktikker. De elevstyrede skrivepraktikker vi har set, rummer i mange tilfælde uudnyttede potentialer som jeg gerne vil diskutere.

7. Hvordan håndtere elevstyrede skrivepraktikker når det drejer sig om teknologi?
v/Nikolaj Elf
I denne workshop lægges op til en diskussion af de erfaringer vi har med at elever bringer skrivepraktikker ind i undervisningen hvor de gør brug af digitale teknologier – såsom facebookgrupper til brainstorm på opgaveskrivning eller brug af Wikipedia som kilde til viden. Anerkendes det i fagene som en del af den faglige skrivepraktik. Hvad betyder det for elevers skriveudvikling og skriverudvikling? Det diskuteres på baggrund af skriverfortællinger fra min forskning og fra workshopdeltagernes praksiserfaringer.

8. Hvordan understøtte undersøgende og kundskabsudviklende skriveprocesser?
v/Ellen Krogh
Vi ser i vores data at elever oftest fortolker skriveopgaver sådan at de primært handler om at dokumentere at de ved eller kan noget. Det er ikke så mærkeligt – sådan er grundforestillingen om skoleskrivning. Men vi finder også eksempler på at elevskrivere gør berigende og betydningsfulde erfaringer med at skrive undersøgende og kundskabsudviklende. I workshoppen vil vi diskutere hvordan vi kan udvikle og understøtte denne type skriveerfaringer i skolen.

Del siden på email

Du deler et link til siden: Skriveudviklinger i gymnasiet - fund og didaktiske perspektiver