Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Klummen redigeres af Henriette Romme Lund, ph.d. og faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Thomas Roed Heiden, ph.d. og underviser ved henholdsvis UC Lillebælt og DPU, Aarhus Universitet.

25. oktober 2023

Kan man spille seg til lesing?

Kan man spille sig til læsning? Ja, det er klart, at man kan, svarer Per Henning Uppstad, professor ved Universitet i Stavanger i denne måneds forskerklumme.

Læs klummen
21. august 2023

Betonhjertets slag: Blokkene på Blæstegnen svarer igen

Jon Helt Haarder, ph.d. og lektor ved SDU, peger på "ghettolitteratur" som relevant at inddrage i såvel litteratur-undervisningen som i andre fag som historie, samfundsfag og musik.

Læs klummen
20. juni 2023

Kan man tælle skriveudvikling?

Morten Tannert, adjunkt og ph.d. ved VIA UC, har i sit ph.d.-projekt undersøgt skriveudviklingsmønstre i et korpus af 464 elevtekster fra 5.-9. klasse. Læs i denne forskerklumme om projektets centrale resultater.

Læs klummen
3. maj 2023

Den forbundne skriverkrop

Lektor og ph.d. Michael Peter Jensen giver i forskerklummen et kropsligt, sansende, ikkesemiotisk perspektiv på skrivning: hvordan kroppen sanser, bevæger sig i rum og forbinder sig med ting, energier og andre kroppe.

Læs klummen
17. april 2023

Er dansk i hjemmet en forudsætning for, at tosprogede kan lære at læse?

Anders Højen, lektor ved AU, peger blandt andet på, at en god udvikling af modersmålet er en basis for både andetsprogstilegnelse og læsetilegnelse.

Læs klummen
24. marts 2023

Bliver søgningen intelligent?

Professor Jeppe Bundsgaard fra DPU har skrevet denne måneds forskerklumme om kunstig intelligens og har haft en samtale med Bing, der bruger kunstig intelligens, om metoden "opdagende skrivning".

Læs klummen
6. februar 2023

Jazzede tekstlæsninger i gymnasiet

Louise Rosendahl Bang argumenterer i denne forskerklumme for, at gymnasielærere kan etablere en jazzet og tekstlæsningsinspireret samtaleform, når formålet er at læse tekster med eleverne på en undersøgende måde.

Læs klummen
2. januar 2023

Skrivehandlinger – ikke genrer – som grunnlag for skriveundervisningen?

I denne forskerklumme beskriver Kjell Lars Berge, at skrivehandlingsorienteret skriveundervisning bidrager til, at eleverne udvikler en sammensat og relevant skrivekompetence.

Læs klummen
5. december 2022

Skal vi undervise i Norden?

I denne forskerklumme beskriver ph.d. og lektor emerita Bergthóra Kristjánsdóttir pointer fra et projekt, som undersøgte, hvordan Norden er repræsenteret i udvalgte læremidler.

Læs klummen
7. november 2022

Mundtlig eksamen fra elevernes vinkel

Denne forskerklumme er baseret på et fem måneder langt etnografisk studie af ph.d. og specialkonsulent ved KU Julie Marie Isager og handler om, hvordan gymnasieelever ved, hvad de skal gøre ved mundtlig eksamen.

Læs klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring