Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Klummen redigeres af Henriette Romme Lund, ph.d. og faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Thomas Roed Heiden, ph.d. og underviser ved henholdsvis UC Lillebælt og DPU, Aarhus Universitet.

1. december 2019

Inferens viser aktiv læsning

Henrik Balle Nielsen, ph.d.-studerende ved KU, skriver i denne måneds forskerklumme om inferens, og hvad vi ved om, hvordan inferensdragning er forbundet med læseforståelse.

Læs klummen
5. november 2019

Narrativ læring

I denne klumme skriver Anke Piekut, lektor ved SDU, om fortællinger i skolen. Narrativer kan anvendes som både produktiv og receptiv didaktisk undervisning og kan bidrage positivt til elevernes læring.

Læs klummen
9. oktober 2019

Skolen i hjemmet

Mette Vedsgaard Christensen, docent og ph.d. ved VIA UC, ser i denne måneds forskerklumme nærmere på fænomenet læsning i hjemmet med afsæt i READ-projektet og et projekt om literacy-miljøer i dansk-somaliske familier.

Læs klummen
23. september 2019

Hvilket sprog taler din computer?

Hvordan kan literacybegrebet anvendes til at forstå og tale om undervisningen i computerteknologi i skolen? Det diskuterer lektor Ulf Dalvad Berthelsen i september måneds forskerklumme.

Læs klummen
14. august 2019

At tænke med tekster

August måneds forskerklumme er skrevet af Hans Lind, ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet. Klummen peger på, at læsning er den foretrukne aktivitet, og ikke skrivning, i skriveværk-stederne på danske forfatterskoler.

Læs klummen
11. juni 2019

Faglig skrivning i matematik – hvad, hvorfor og hvordan

I denne forskerklumme præsenterer Michael Wahl Andersen, lektor ved KP, overvejelser over, hvad faglig skrivning er, og hvorfor det kan være en god idé at skrive i og om matematik.

Læs klummen
9. maj 2019

Literacy og sproglig diversitet i skolen – et videnskabeligt krydsfelt

Maj måneds forskerklumme skrevet af Helle Pia Laursen, lektor ved DPU, tager afsæt i det netop afsluttede forsknings-projekt "Tegn på sprog" og handler om literacy og sproglig diversitet.

Læs klummen
9. april 2019

Literacy og sprogstimulering i dagtilbud

Er sprogstimulering særlig gavnlig i forhold til skolegang og læsning, og hvis ja, hvordan? Dette spørgsmål undersøger Catherine E. (Rineke) Brouwer, ph.d. og lektor i april måneds forskerklumme.

Læs klummen
8. marts 2019

Nabosprogsforståelse som sprogligt dannelsesmål

Nabosprogsundervisning forbinder sig med fælleseuropæiske ambitioner om at fremme sproglig og kulturel diversitet i uddannelsessystemet. Det mener Tom Steffensen, som har skrevet marts måneds forskerklumme.

Læs klummen
18. februar 2019

Navigation, når vi læser på nettet

Hvilken læseundervisning udvikler eleverne til gode navigatorer i og læsere af nettekster? Det sætter Tove Stjern Frønes, Universitet i Oslo, fokus på i februar måneds forskerklumme.

Læs klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring