Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Viden og værktøjer

Forskerklummen

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Klummen redigeres af Henriette Romme Lund, ph.d. og faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, og Thomas Roed Heiden, ph.d. og underviser ved henholdsvis UC Lillebælt og DPU, Aarhus Universitet.

9. januar 2019

Didaktiske principper for skriveundervisning – hvad er det?

Det vrimler med didaktiske principper. De kan dog forstås ud fra forskellige perspektiver og det gør dét at forholde sig til dem til en grunddidaktisk faglighed. Det påpeger Jens Jørgen Hansen i denne forskerklumme.

Læs klummen
3. december 2018

It-støtte til ordblinde: hjælp til selvhjælp?

Forskerne Elisabeth Arnbak og Dorte Klint Petersen har undersøgt ordblinde elevers brug af it-redskaber. I denne forskerklumme fremlægger de nogle af fundene.

Læs klummen
7. november 2018

Hvad er game literacy?

Børn udvikler et væld af kompetencer i og rundt om de computerspil, som de bruger en stor del af deres fritid på. I november måneds forskerklumme sætter Thorkil Hanghøj fokus på game literacy.

Læs klummen
22. oktober 2018

Unge, literacy og arbejdsliv

Skolen uddanner til livet - og til arbejdslivet. Det er lettere sagt end gjort. I oktober måneds forskerklumme diskuterer Bettina Buch, docent, hvordan skolen kan lære eleverne at begå sig i arbejdslivet senere hen.

Læs klummen
1. oktober 2018

Skribentens spor i sproget. Om sproglig analyse af plagiering

Eleverne skal lære, hvor grænsen går mellem inspiration og plagiat samt tilegne sig en passende skriftsproglig variationsbredde. Det mener Tanya Karoli Christensen, KU, der står bag september måneds forskerklumme.

Læs klummen
3. september 2018

Læsedebatten på fast grund

I denne forskerklumme sætter professor Jørgen Frost, Universitetet i Oslo, fokus på forhold, han mener burde få konkrete følger for, hvordan man tænker læseundervisningen – især begynderundervisningen.

Læs klummen
13. juni 2018

Tidlig literacy og den styrkede læreplan i dagtilbud

I juni måneds forskerklumme refererer Ida Kornerup, KP, til den norske forsker Liv Gjems' arbejde med literacy for at diskutere og forstå, hvordan vi bedst kan arbejde med tidlig literacy i dagtilbud.

Læs klummen
2. maj 2018

De andre rum

Der er rum, som hverken tilhører arbejdets, fritidens eller kulturlivets domæner. Maj måneds forskerklumme, skrevet af Helle Rørbech, AU, handler om disse andre rum og hvordan de kan bringe ”det udenfor” ind i skolen.

Læs klummen
10. april 2018

Analog og digital læsning – hvad er forskellen?

Hvad betyder det, om vi læser på papir eller skærm, og hvorfor er det vigtigt at forholde sig til det? Det diskuterer Gitte Balling, KUA, i april måneds forskerklumme.

Læs klummen
8. marts 2018

Think-aloud

I marts måneds forskerklumme introducerer Nina Berg Göttsche til Verbal Protocol, eller Think-aloud, en metode som er velegnet til at belyse et elevperspektiv.

Læs klummen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring