Projekter
Skolebiblioteket som læseløfter – læse(lyst)stimulering for og med børn i svære livsvilkår
Læsning angår alle, men læsning har en social slagside. Det gælder både i forhold til læsekompetencer og læselyst. Skolebiblioteket er et unikt læringsrum i skæringsfeltet mellem skole og fritid, og projektet adresserer skolebibliotekets potentiale som læseløfter, særligt for børn i svære livsvilkår.
I Skolebiblioteket som læseløfter samarbejder 12 forskere/konsulenter fra Nationalt Videncenter for Læsning og 5 professionshøjskoler med 12 lærerteams og 150 børn fra målgruppen om at udvikle en ny praksis, nye retningslinjer og håndgribelige råd.
-
Om projektet
Skolebiblioteket som læseløfter adresserer skolebibliotekets potentiale til at skabe øget læselyst og gode læsevaner for børn i svære livsvilkår. Disse børn har typisk svagere læsekompetencer end gennemsnittet, og de læsetræner i mindre grad hjemme, sådan som skoler anbefaler det. De eksponeres for færre bøger og møder i mindre grad læsende rollemodeller i familien. Det har alvorlige konsekvenser for deres faglige trivsel, udviklingen af læsekompetence og for deres mulighed for at uddanne sig senere i livet.
Børn i svære livsvilkår har dermed særligt brug for møder med fagprofessionelle i rum, hvor de kan stifte bekendtskab med en læsekultur og læsetræne i trygge og læsestimulerende rammer. Skolebiblioteket er et oplagt sted, hvis rolle er blevet aktualiseret med et navneskift og ændret lovgrundlag per 1/1 2026. Profil- og navneændringen skaber en unik mulighed for fornyet vejledning og læseløft for børn i svære livsvilkår, men der savnes viden og modeller til at løse netop denne opgave.
Tesen i Skolebiblioteket som læseløfter er, at læseløftet kræver et intensiveret tværfagligt samarbejde og en åbning af biblioteksrummet for målgruppen. Det kan ske ved at inddrage børnene i indretning af læsemiljøer og i uformelle samtaler om det læste. Mere konkret betyder det også et behov for nye læsemiljøer og en gentænkning af biblioteksrummet med læsefremmende tiltag, nye vejledningsstrategier, der bl.a. fokuserer på læsefællesskaber mellem elever og mellem elever, dansklærere og skolebibliotekarer. Der er både behov for individuel og kollektiv vejledning til en varieret læsepraksis, herunder også et varieret tilbud af bøger og andet læsestof.
Den primære målgruppe er børn i grundskolens 5. og 6. klasse i svære livsvilkår. Målgruppen er bred: Svære livsvilkår kan skyldes anbringelse, socioøkonomisk status, sygdom eller handicap (herunder også diagnosticerede læsevanskeligheder). Aldersgruppen er valgt, fordi læseundersøgelser viser, at det er mellem 5. og 6. klasse, at læselysten daler.
-
Referencepanel
Følgegruppen består af repræsentanter for læsning, skolebibliotek og for børn og unge i svære livsvilkår. Det drejer sig blandt andet om:
Rachel Røst, stifter af Læs for Livet,
Leena Bækdahl, næstforperson PLCforeningen
Ida Kongstad, Landsforeningen for Skole og Bøger
Anja von den Bosch, Læsekonsulenternes landsforening
Fransiska Mannerup, De anbragtes vilkår
Aksel Justesen, Danske Skoleelever
Ida Geertz-Jensen, Dansklærerforeningen
Thomas Ais Christensen, Landsforeningen af læsepædagoger
-
Litteraturliste
Barab, S., & Squire, K. (2004). “Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground.” Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1–14.
Brown, A. L. (1992). “Design Experiments: Theoretical and Methodological Challenges in Creating Complex Interventions in Classroom Settings.” Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141–178.
Christensen, N., & Henkel, A. Q. (red.) (2024). Alliancer: Børn, voksne, litteratur og medier. Hans Reitzels Forlag.
Cremin, T. (2014): Building communities of engaged readers: reading for pleasure. Oxfordshire: Routledge.
Cremin, T., Mottram, M., Collins, F., Powell, S. & Safford, K. (2009): “Teachers as readers: building communities of readers.” Literacy 43(1), 11-19.
Cremin, T., Hendry, H., Chamberlain, L., Hulston, J. (2025): Reading and Writing for Pleasure. Routledge
Hansen, T. I., & Hansen, S. R. (2023). Børn og unges læseglæde: En forundersøgelse af arbejdet med børn og unges læseglæde og læsekultur med særligt fokus på samarbejde mellem folkebiblioteker og skolernes pædagogiske læringscentre. Tænketanken Fremtidens biblioteker.
Hansen, T.I., Hansen, S.R. & Reng, M. (2025) Evaluering af National indsats for børn og unges læseglæde. Tænketanken Fremtidens biblioteker. https://www.fremtidensbiblioteker.dk/upl/website/pdf5/Evaluering2025.pdf
Hauer, K. (2024). Læsning og fordybelse. Aarhus Universitetsforlag.
Hauer, K. (2022). “Et betydningsfuldt møde: Forbindelsen mellem læselyst og bogvalg”. Viden om Literacy, (31), 48-59. https://videnomlaesning.dk/media/5177/31_kristiane-hauer.pdf
Hauer, K. (2021). “Skolen er nok det værste sted at læse”. Laesepaedagogen, 69(1), 16-21.
Larsen, M.E. (2012). “Manga: nullernes nye børnelitteratur”. In A. Skyggebjerg (ed.), Børnelitteratur i skolebiblioteket. Dansklærerforeningens Forlag (pp. 64-73).
Larsen, M.E., (2012). “Meget mere manga. Medier, litteratur og læsefærdigheder.” In M. E. Larsen (ed.) UP – Tegneseriedidaktik. Nr. 2. Unge Pædagoger.
Lund, H. (2024). Læselyst og læseulyst ved stillelæsning. Portrætter af seks stillelæsende elever. DPU, Aarhus Universitet.
Lund, H., Larsen, M. E., & Hauer, K. (2024). “Læsekultur - et begreb i flertal”. DANSK, 2024(3), 5-7.
Lund, H., & Skyggebjerg, A. K. (2021). Børns læselyst: En forskningsoversigt. Aarhus Universitetsforlag. Pædagogisk Indblik Bind 13
Skyggebjerg, A.K., red. (2012). Børnelitteratur i skolebiblioteket. Erfaringer fra et udviklingsprojekt. Kulturstyrelsen og Dansklærerforeningens forlag
Skyggebjerg, A. K. (2024). Børn, litteratur og læsning: Hvordan udvikler man en læsekultur for og med alle børn. Aarhus Universitet. https://www.lingoblog.dk/boern-litteratur-og-laesning-hvordan-udvikler-man-en-laesekultur-for-og-med-alle-boern/
-
Projektkonsulenter
Anna Karlskov Skyggebjerg
Centerleder, Ph.d.
aks@kp.dk
Anna Karlskov Skyggebjerg forsker i børne- og ungdomslitteratur, læselyst og litteraturformidling i bl.a. skolebiblioteket. Hun er leder af Nationalt Videncenter for Læsning og projektleder for Skolebiblioteket som læseløfter.
Henriette Romme Lund
Specialkonsulent, ph.d.
hrlu@kp.dk
Henriette Romme Lund forsker i læsekultur, læselyst og læseulyst i forskellige arenaer, herunder i skolens læsebånd.
Kristiane Hauer
Faglig konsulent, ph.d.
Kristiane Hauer forsker i læsefordybelse, læsekultur og læsesteder i grundskole og ungdomsuddannelser. Kristiane underviser også på DPU, Aarhus Universitet.
Marianne Eskebæk Larsen
Lektor og faglig konsulent
mael@kp.dk
Marianne Eskebæk Larsen forsker i læsekultur, billedlitteratur og børnelitteratur, bl.a. i mødet med børn i svære livsvilkår. Marianne underviser også i pædagoguddannelsen, KP.
Thomas Roed Heiden
Ph.d. og lektor
trhe1@ucl.dk
Thomas Roed Heiden forsker i børns møde med litteratur gennem drama og andre kreative metoder. Thomas underviser også på læreruddannelsen, UCL og på DPU, Aarhus Universitet.
Stine Reinholdt Hansen
Ph.d. og lektor
srha1@ucl.dk
Stine Reinholdt Hansen forsker i børns læsevaner, børnelitteratur og læseglæde og underviser også på læreruddannelsen, UCL.
Mette Sofie Kirkedal
Lektor
msj@ucn.dk
Mette Sofie Kirkedal forsker i børnelitteratur og underviser på læreruddannelsen og læsevejlederuddannelsen, UCN.
Maria Kirstine Noe Bagger Hummelmose
Ph.d. og lektor
makh@ucn.dk
Maria Kirstine Noe Bagger Hummelmose forsker i dansk som andetsprog, litteratur og børn i svære livsvilkår. Maria underviser også i læreruddannelsen i dansk og dansk som andetsprog, UCN.
Ayoe Qvist Henkel
Ph.d. og lektor
AQH@via.dk
Ayoe Qvist Henkel forsker i samskabelse mellem børn, unge og fagprofessionelle og mediesynergi. Ayoe underviser også på læreruddannelsen og i diplomuddannelsen i dansk, UCN.
-
Startdato
1. januar 2026
-
Slutdato
31. december 2028
-
Støtteydere
Egmont Fonden