Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Tidsskrift

Viden om Literacy

To gange årligt udgiver centeret fagtidsskriftet Viden om Literacy, der har Katja Villien og Helle Bundgaard Svendsen som redaktører. Hver udgivelse sætter fokus på et særligt tema.

Tidsskriftet kan downloades gratis nedenfor. Man kan tegne abonnement på den trykte udgave ved at sende centeret en mail på info@videnomlaesning.dk. Mailen skal indeholde: navn, e-mail, fakturerings- og leveringsadresse og EAN nummer.

Tidsskriftets forskningsartikler gennemgår double blind peer review. Redaktionen inviterer forfattere til at indsende originale manuskripter til tidsskriftet.
Læs mere om peer-review processen her

Nr. 8

Tidlig skriftsprogstilegnelse

Børn er meget tidligt i deres liv ikke alene opmærksomme på skrift, men også særdeles nysgerrige efter at udforske og eksperimentere med den. Man kan derfor spørge: Er det først i 6-årsalderen, skriftsprogstilegnelsen sk…

Læs om tidsskriftet
Nr. 7

Multimodalitet

Multimodalitet handler om, hvordan forskellige formidlingsmåder supplerer eller understøtter hinanden. Det kan være tekst, billeder, film, grafer, bokse og forskellige medier.

Læs om tidsskriftet
Nr. 6

Læsning og skrivning

Læsning og skrivning hænger uløseligt sammen. Skrift deler og bevarer viden, uden det skrevne ord er der ikke noget at læse, og uden læsningen får ordene ikke liv.

Læs om tidsskriftet
Nr. 5

Læsevanskeligheder

Tidsskriftet introducerer og diskuterer begrebet læsevanskeligheder.

Læs om tidsskriftet
Nr. 4

Ordforråd og -kendskab

Et godt ordkendskab og ordforråd er en afgørende forudsætning for god læseforståelse. Og viden om sprogbrugssituationen, syntaktiske forhold og de kontekster, ordet indgår i, er med til at afgøre kvaliteten af læseforstå…

Læs om tidsskriftet
Nr. 3

Læsning og IT

It-rygsækkene med deres kompenserende programmer kan måske føre til, at skellet mellem de, der kan læse og de, der ikke kan, udviskes og der alene sættes fokus på forståelse af indholdet.

Læs om tidsskriftet
Nr. 2

Læseforståelse

Læseforståelse er meget mere end at afkode en tekst. Elevens viden om verden, viden om teksters opbygning og syntaks, ordforråd og sproglige udvikling, forståelsesstrategier og motivation er komponenter i læseforståelsen…

Læs om tidsskriftet
Nr. 1

Faglig læsning

Fælles for faglig læsning og læsning i fagene er, at de rykker fokus fra, at læsning i skolesammenhæng først og fremmest er dansklærerens område til, at det er et fælles ansvar for alle lærere og alle fag.

Læs om tidsskriftet