Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732

Projekter

Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling

Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling er et landsdækkende projekt, der gennemføres i samarbejde med 12 skoler fra 12 kommuner og landets seks professionshøjskoler.

Projektet er særlig målrettet ”dobbeltudfordrede børn”, det vil sige ordblinde børn fra socialt udfordrede familier, og inddrager både barnets familie, de nære fagprofessionelle omkring barnet samt konsulenter og fagpersoner fra de 12 kommuner. I alt deltager 144 dobbeltudfordrede børn.

Det ordblinde barn og dettes faglige og sociale behov er hele tiden i centrum i projektet. Målet er, at alle voksne omkring barnet udvikler faglige og pædagogiske redskaber, så de kan sikre barnet varigt forbedrede muligheder for at deltage i skole- og samfundsliv.

Projektet er støttet af Egmont Fonden

  • Mere om projektet

    Ordblinde børn og unge klarer sig dårligere i uddannelsessystemet end deres kammerater, ligesom børn fra socialt udfordrede familier gør det. Børn, der både er ordblinde og kommer fra udfordrede familier, er dobbelt udfordrede, og det er disse børn, projektet Læsesucces for ordblinde børn er målrettet.

    Projektet nytænker indsatserne med udgangspunkt i de udfordrede ordblinde børns egne faglige og sociale behov. Målet er at udvikle ordblindevenlig undervisning, som møder børnenes udfordringer. Projektet involverer et stærkt samarbejde mellem de fagprofessionelle omkring de dobbeltudfordrede børn og følger principperne for Design Based Research, hvor deltagere (børn såvel som voksne) sammen udvikler og afprøver forskellige indsatser. Alle involverede er altså medskabere af indsatsen og oplever dermed ejerskab til projektet.

    Samtidig informeres indsatsen via tilknyttede specialiserede fagpersoner fra de seks professionshøjskoler gennem forskningsmæssig viden om ordblindhed og faglig trivsel.
    I skoleåret 2020-2021 indgår seks skoler i projektet. I skoleåret 2021-2022 føjes yderligere seks skoler til projektet. Således indgår i alt 12 skoler i projektet. Fremgangsmåden begrundes i et ønske om at forfine samarbejdet målrettet de ordblinde børn og samtidig udvikle en generisk samarbejdsmodel til gavn for alle kommuner i Danmark. De to afprøvnings-år betyder, at modellen kan udvikles og justeres.

  • Metode

    I skoleåret 2020-2021 indgår seks skoler i projektet. I skoleåret 2021-2022 føjes yderligere seks skoler til projektet. Således indgår i alt 12 skoler i projektet med samlet 144 dobbeltudfordrede ordblinde børn. Projektet er designet på denne måde, da vi gennem en iterativ proces forfiner samarbejdet om de ordblinde børn og samtidig udvikler en generisk samarbejdsmodel til gavn for alle kommuner i Danmark. Gennem to afprøvnings-år kan modellen udvikles og justeres. I projektet sker følgende aktiviteter:

  • Referencer

    Burden, R. (2005). Dyslexia and Self-concept: Seeking a dyslexic identity. London: Whurr Publishers.

    Børne- og Undervisningsministeriet (2018). 10 procent af eleverne i folkeskolens 3.-10. klasse er testet med Ordblindetesten. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/nov/181128-10-procent-af-eleverne-i-folkeskolens-3--10--klasse-er-testet-med-ordblindetesten

    Christensen, O., Gynther, K., & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. UC Sjælland. DOI: https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140

    Egmont Fonden (2018). Egmont Rapporten 2018. Let Vejen til uddannelse for ordblinde børn og unge. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://www.egmontfonden.dk/Upload/Egmontfondendk/Ny%20forside/Egmont%20Rapporten%202018%20'Let%20vejen%20-%20til%20uddannelse%20for%20ordblinde%20b%C3%B8rn%20og%20unge'.pdf

    Gustafsson, L. R., Rusmann, K. Juhler-Larsen, M., & Rosholm, M. (2015). Registeranalyse og vidensopsamling: Satspuljeprojektet, styrket faglighed blandt udsatte børn i folkeskolen. Trygfondens Børneforskningscenter og Rambøll Management Consulting for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

    Gøttsche, N. B., & Svendsen, H. B. (2016). Litteraturundervisning for alle - en inkluderende undervisningsmetode i læseforståelse til grundskolens ældste klasser. I: Bock, K., Bonderup, H., Christensen, M. V., Eggersen, D. V., Gøttsche, N. B., … Tetler, S. (red.), Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Aarhus: VIA Systime.

    Hansen, N.-H, M., Juul, T. M., & Brahe, T. (2013). Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse. Center for Ungdomsforskning. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://www.cefu.dk/media/358014/ordblindeefterskoler_web.pdf

    Ingesson, G. (2007). Growing up with Dyslexia: Cognitive and Psychosocial Impact, and Salutogenic Factors. Department of Psychology, Lund University.

    KL (2015). De udsatte børn – Fremtiden er deres. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://www.kl.dk/media/15890/udspil-_de_udsatte_b-rn_-_fremtiden_er_deres_-2015.pdf

    Lindeblad, E., Svensson, I., & Gustafson, S. (2016). Self-concepts and psychological well-being assessed by beck youth inventory among pupils with reading difficulties. Reading Psychology, 37(3), 449-469.

    Olsen, M. H., & Schultz, M. F. (2010). “Er der nogen i den her togvogn, der kan stave til ”resurse”? – En publikation om vejledning af unge i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse. Virum: Dansk Videncenter for ordblindhed.

    Ottosen, M. H., Andreasen, A. G., Dahl, K. M., Hestbæk, A.-D., Lausten, M., & Rayce, S. B. (2018). Børn og unge i Danmark – velfærd og trivsel 2018. VIVE – Viden til Velfærd. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Lokaliseret den 28. august 2019 på: https://www.vive.dk/da/nyheder/2018/her-bor-de-udsatte-boern-og-unge-i-danmark/

    Stagg, S., Eaton, E., & Sjoblom, A. M. (2018). Self-efficacy in undergraduate students with dyslexia: a mixed methods investigation. British Journal of Special Education, 45(1), 26-42. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12200

    Svendsen, H. B. (2016). Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen. Ph.d.-afhandling. Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

    Svendsen, H. B. (upub.). Afdækning af kommunale tilbud for elever med dysleksi i grundskolen. VIA University College.

    Swalander, L. (2012). Selvbillede, motivation og dysleksi. I: S. Samuelsson (red.), Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget (pp. 178-191). Dansk Psykologisk Forlag.

  • De deltagende kommuner

    I projektet samarbejdes der med 12 kommuner.

    I første fase er følgende seks kommuner tilknyttet:

    • Køge Kommune
    • Holstebro Kommune
    • Jammerbugt Kommune
    • Nyborg Kommune
    • Esbjerg Kommune
    • Odsherred Kommune
  • Projektkonsulenter
    Helle Bundgaard Svendsen
    Projektleder
    HBS@VIA.DK
    87553278

    VIA UC. Ph.d. i ordblinde elevers anvendelse af læse- og skriveteknologi i grundskolen, lektor i dansk ved læreruddannelsen samt medarbejder i VIA’s forskningsprogram.

    Helle Bonderup
    Lektor, VIA UC
    hebs@via.dk
    2925 9956
    Bettina Buch
    Docent, ph.d., Professionshøjskolen Absalon
    bbu@pha.dk
    7248 1348
    Stine Fuglsang Engmose
    Ph.d., Professionshøjskolen Absalon
    stfe@pha.dk
    7248 1000
    Louise Rønberg
    Lektor, Københavns Professionshøjskole.
    lour@kp.dk
    4189 8684
    Minna Nørgaard Bruun
    Adjunkt, Københavns Professionshøjskole
    minb@kp.dk
    4189 7440
    Charlotte Christiansen
    Lektor, UC SYD
    cchr@ucsyd.dk
    7266 3049
    Signe Elmstrøm Rasmussen
    Adjunkt, UC SYD
    selm@ucsyd.dk
    7266 5659
    Marianne Samuelsson Laursen
    Adjunkt, UCN
    masl@ucn.dk
    7269 0634
    Monica Irene Krarup Olesen
    Lektor, UCN
    moo@ucnact2learn.dk
    7269 1737
    Pia Mortensen
    Lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
    pimo1@ucl.dk
    5115 5676
    Thomas Roed Heiden
    Lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
    trhe1@ucl.dk
    5115 5866
    Kirsten Friis
    Faglig konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
    kfl@kp.dk
    4189 7182
    Lene Storgaard Brok
    Leder af Nationalt Videncenter for Læsning
    lsb@kp.dk
    4189 8155

Del siden på email

Du deler et link til siden: Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling