Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Omtale af bøger
    • Veje til Literacy 2020, Vejle
    • Veje til Literacy 2020, København
    • Temadag om ordblinde elever i inkluderende læringsmiljøer, København
    • Temadag om ordblinde elever i inkluderende læringsmiljøer, Aarhus
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Ind i øret – ud i skolen
    • Lyst til læsebånd i hele landet
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Spiljournalist.dk
    • Sproggaven
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Tidsskrift nr. 25: Test i skole og dagtilbud
    • Tidsskrift nr. 24: Unges tekstverdener
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Indsatsområder
    • Peer review tidsskrift
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Viden om Laesning Viden om Laesning
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Kalender
    • Omtale af bøger
    • Veje til Literacy 2020, Vejle
    • Veje til Literacy 2020, København
    • Temadag om ordblinde elever i inkluderende læringsmiljøer, København
    • Temadag om ordblinde elever i inkluderende læringsmiljøer, Aarhus
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Webdok
  • Projekter
    • ATEL: Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills
    • GBL21: Game-Based Learning in the 21st Century
    • Godt begyndt
    • Gramma3
    • Ind i øret – ud i skolen
    • Lyst til læsebånd i hele landet
    • Læsesucces for ordblinde børn
    • PLAYMORE - Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
    • Spiljournalist.dk
    • Sproggaven
    • Styrket skriftlighed på hf
    • Tidlige læsere – tidlig indsats til talenter
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 26: Læse- og skriveteknologi
    • Tidsskrift nr. 25: Test i skole og dagtilbud
    • Tidsskrift nr. 24: Unges tekstverdener
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Professionshøjskolernes center
    • Om centeret
    • Centerets definition af literacy
    • Indsatsområder
    • Peer review tidsskrift
    • Medarbejdere
    • Faggrupper
    • Netværk
    • Spørgsmål og svar
    • Ledige stillinger
    • In english

Aktuelt

Nyheder

25. september 2017

Ny stor undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden

En ny stor spørgeskemaundersøgelse er netop udkommet. Her giver 8721 elever et indblik i, hvor ofte de læser, hvilke tekster de læser, hvilke medier de anvender for læsning og hvor de henter inspiration til læsning.

Læs hele nyheden
20. september 2017

Forskerklummen: Vi skriver og skriver, men har dårligt tid til at læse

Forskerklummen er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Denne gang skriver Ellen Krogh, SDU, med reference til forskeren Deborah Brandt, om, at vi ikke har tid til at læse.

Læs hele nyheden
20. september 2017

Ny podcast: Giv tid til samtalen i indskolingen

God tid til at samtale med eleverne i indskolingen - det styrker literacy-kompetencen. Sådan siger lektor Lena Basse fra Professionshøjskolen Absalon i en ny podcast.

Læs hele nyheden
15. september 2017

Lærere på VUC er også skrivevejledere

Et nyt projekt i centeret, skal, i tæt samarbejde med lærere på to af landets VUC´er, udvikle og styrke kursisternes skriftlighed. Formålet er, naturligvis, at de bliver dygtigere tekstskrivere.

Læs hele nyheden
12. september 2017

Lige og skæve tal - ny podcast

I centerets nyeste podcast fortæller lektor Ole Freil om dialogens betydning i matematikundervisningen og om, hvorfor det er en matematisk kompetence at kunne omsætte matematik til handling.

Læs hele nyheden
11. september 2017

Læs om L1T3R4CY

Centerets tidsskrift er udkommet og kan downloades gratis her fra siden. Temaet er denne gang: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling.

Læs hele nyheden
11. september 2017

Øget fokus på skriftsprogsvanskeligheder

Lektor, ph.d. Helle Bundgaard Svendsen - en stærk kapacitet inden for skriftsprogsvanskeligheder, ordblindhed og læse- og skriveteknologi - er blevet tilknyttet centeret.

Læs hele nyheden
7. september 2017

Centeret lancerer ”Vores literacymiljø”

”Vores literacymiljø” er et redskab, der guider indskolingsteams til at blive opmærksomme på, hvordan omgivelser inviterer eleverne til at blive sprogligt nysgerrige. Det kan downloades gratis her fra hjemmesiden.

Læs hele nyheden
6. september 2017

Netværk for sprog og literacy

Netværk for sprog og literacy er dannet på tværs af landets professionshøjskoler og i samarbejde med Nationalt Videncenter for læsning.

Læs hele nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882, att. sted 2210
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole University College Nordjylland Absalon University College Syddanmark VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)