Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

1. december 2015

Ph.d. om feedback til tidlig staveudvikling

I et nyt ph.d.-projekt skal Stine Fuglsang Engmose bidrage med viden om, hvad der virker i skolernes tidlige staveundervisning. Er det fra en computer eller fra en voksen?

Læs nyheden
1. december 2015

Skrift på skemaet

Næste nummer af centrets tidsskrift har tema om SKRIFT og vi har derfor interviewet 5 lærere om, hvordan de underviser i håndskrivning. Tag forskud på SKRIFT-glæden og læs dette interview med dansklærer Lene Ebbesen.

Læs nyheden
30. november 2015

Læsning i fagene i stedet for lektier

Sammen med Gymnasieskolernes Lærerforening, VUC Videnscenter og tre VUC’er har centret nu igangsat projektet: Lektier og læsning på VUC, der skal understøtte og udvikle hf-underviseres lektie- og læsedidaktik.

Læs nyheden
30. november 2015

Nyt Mærsk-støttet projekt i centret

Frederiksberg kommune står bag projektet Tidlig literacy – tidlig numeracy, der skal sikre, at endnu flere børn er sikre til at læse, skrive og regne efter 1. klasse. Projektet gennemføres sammen med Nationalt Videncente…

Læs nyheden
25. november 2015

App om dysleksi

Audiologopædistuderende Maria Jensen inddrog pædagoger og fagfæller i processen, da hun udviklede en app til at identificere og hjælpe førskolebørn med risiko for dysleksi. Vi har talt med Maria Jensen som projektet.

Læs nyheden
17. november 2015

Nota-Pris til læsevejleder

Det var en både rørt og stolt Ane Kuld Jensen, der på konferencen ORD15 fik overrakt NOTAs udviklingsfonds læsevejlederpris 2015.

Læs nyheden
13. november 2015

Når læsecentret rykker ud

I Lyngby-Taarbæk Kommune tilbydes elever i skriftsprogsvanskeligheder et kursusforløb på kommunes Læsecenter efterfulgt af en mentorordning, hvor en lærer fra Læsecentret vejleder eleven og dennes lærere på elevens hjems…

Læs nyheden
13. november 2015

De voksne skal opgraderes

Kritiske røster hævder, at tablets som iPaden får børn til at lege mindre, men medieforsker Stine Liv Johansen har en anden holdning: Medierne har ikke ødelagt legekulturen, men udfyldt et hul i den.

Læs nyheden
10. november 2015

Skrift på skemaet (1)

Næste nummer af centrets tidsskrift har temaet: SKRIFT. Ud over artikler rummer det interview med lærere, der fortæller om, hvordan de underviser i håndskrivning. Dette er med Anne Mette Fræhr Møller.

Læs nyheden
2. november 2015

Hittepåsomhed på skoleskemaet

Der blev talt om innovationsvogne og HITTEpå-model i Kolding, da centret havde inviteret 20 lærere i 1. klasse på kursus i at være ”hittepåsomme” i deres danskundervisning.

Læs nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring