Nationalt Videncenter for Læsning udvikler i samarbejde med pædagoger, lærere, forskere og andre viden om literacy til gavn for den enkelte og samfundet.

  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Debat
    • Konferencer og seminarer
    • Nyhedsbreve til læsevejledere
    • Omtale af bøger
  • Viden og værktøjer
    • Didaktiske redskaber
    • Film
    • Forskerklummen
    • Literacy.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
    • Podcasts
    • Projektrapporter
    • Vidensunivers
    • Webdok
    • Ph.d.-projekter
  • nvol.dk
    • Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder
  • Projekter
    • (Selv)sikker læsestart
    • Læsekultursatsning
    • Digital Læsning – Et nordisk netværk om digital læsning
    • Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder
    • Fra ordforråd til sprogforståelse
    • Laboratorium for digital læsedidaktik
    • Naturfaglig læsning
    • Lolland skriver
    • Alle projekter
  • Tidsskrift
    • Tidsskrift nr. 37: Økokritik
    • Tidsskrift nr. 36: Lytning
    • Tidsskrift nr. 35: Samarbejde om literacy på tværs
    • Alle tidsskrifter
  • Om os
    • Om centeret
    • Fire indsatsområder
    • Medarbejdere
    • Centerets vidensformidling
    • Faggrupper
    • Ledige stillinger
    • In English
Viden om Laesning Viden om Laesning

Aktuelt

Nyheder

18. december 2019

Når PISA peger ind i læsedidaktikken

Hvordan går det med de 15-årige danske elevers læsekompetence? Fint, men der er plads til forbedring, er det korte svar. Centeret har interviewet Jesper Bremholm, der står bag den nye PISA-undersøgelse i læsning.

Læs nyheden
11. december 2019

Nyt projekt i centeret: Læsesucces for ordblinde børn

Centeret igangsætter et projekt målrettet ordblinde børn fra socialt udfordrede familier. Det sker med deltagelse af alle seks professionshøjskoler og i tæt samarbejde med 12 kommuner.

Læs nyheden
9. december 2019

Game on! - computerspil i dansk

Computerspil er den moderne måde at lege på i en digitaliseret tidsalder. I denne artikel peger Rasmus Fink Lorentzen på tre måder, man kan arbejde med computerspil i forhold til danskfagets kompetenceområder.

Læs nyheden
4. december 2019

Ny podcast om tidlige læsere

I centerets nye podcast fortæller Peter Heller Lützen om, hvad der kendetegner børn, der læser tidligt, hvilken betydning det har for dem og giver nogle bud på, hvordan skolen kan møde tidlige læsere.

Læs nyheden
26. november 2019

Få en gratis smartphone… eller hvad? Kritisk læsning på nettet

De færreste elever i 8. klasse kan forholde sig vurderende til utroværdige hjemmesider og fake news. I denne artikel giver Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, et bud på, hvordan skolen kan imødekomme den udfordring.

Læs nyheden
20. november 2019

Ringe i vandet eller step by step - forankring af projekter

Nationalt Videncenter for Læsning har i mange år arbejdet med at forankre projekter, så de vigtige erfaringer, der bliver gjort undervejs, ikke går til spilde. Lene Storgaard Brok forklarer her hvordan.

Læs nyheden
12. november 2019

Ny webdok: Lærere som skrivevejledere

I centerets nyeste webdok fortæller tre lærere fra HF & VUC Kbh Syd om en nøje stilladseret skriveramme, som de sammen har udarbejdet til den kombinerede dansk/historie-opgave (DHO).

Læs nyheden
29. oktober 2019

ePIRLS: Danske elever er dygtige onlinelæsere

Digitale medier er næsten hvermandseje og inddrages i skolens læse- og skriveundervisning. Derfor har vi behov for viden om, hvordan elever læser digitale tekster. Den internationale ePIRLS-undersøgelse ser netop på det.…

Læs nyheden
26. oktober 2019

Vi har lidt tid inden frikvarteret, så kan I lave noget om forholdsord

Gennem et år har forskere fulgt grammatikundervisningen på landets skoler. Et fund er, at den kan tage karakter af tidsudfyldning. Lærerne er enige, men efterlyser inspiration til en anden form for grammatikundervisning

Læs nyheden
24. oktober 2019

På sprogvisit i andres praksis

Pædagoger får inspiration til arbejdet med sprogstimulering, når de tager på besøg i naboinstitutionen. Fire små film, produceret af centeret, giver inspiration til denne form for praksisudvikling.

Læs nyheden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52

Tilmeld dig vores nyhedsbreve

Der opstod desværre en fejl, kontakt gerne Videnomlæsning direkte.

 

Nationalt Videncenter for Læsning indsamler og behandler kun de oplysninger om dig, som du netop har indtastet. Vi benytter programmet MailChimp til at udsende informationer til dig. MailChimp får således adgang til din mailadresse, men de må ikke videregive din mailadresse til andre.

Hvis du ikke ønsker, at vi fortsat bruger din mailadresse til at udsende information fra centeret, så kan du afmelde dig ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” nederst i de nyhedsbreve, som du modtager fra Nationalt Videncenter for Læsning. Vi vil i så fald slette dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for centerets behandling af dine personoplysninger følger af dit samtykke, jf. artikel 6, stk. 1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen). 

Nationalt Videncenter for Læsning er dataansvarlig for behandlinger omfattet af denne samtykkeerklæring. 
Du har efter databeskyttelsesforordningen ret til indsigt i Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod Nationalt Videncenter for Læsnings behandling af dine oplysninger. Derudover har du ret til at få berigtiget, slettet eller blokeret oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, skal du rette henvendelse til Nationalt Videncenter for Læsning på info@videnomlaesning.dk eller til Nationalt Videncenter for Læsning, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V.

×
Kontakt os
Nationalt Videncenter for Læsning
Humletorvet 3
1799 København V
+45 41 89 90 90
info@videnomlaesning.dk

EAN 5798009882882
CVR 30891732
Centeret drives i et samarbejde mellem
Københavns Professionshøjskole UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Professionshøjskolen UCN Professionshøjskolen Absalon UC SYD VIA University College
Links
Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram Se alle vores film på YouTube Hør vores podcasts Besøg literacy.dk, centerets site om literacy Hent oplæsningsprogram Om brug af tekst og indhold (ophavsret)
Administrer Cookiesamtykke
Webtilgængelighedserklæring